20.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/dizain).
Plug-in hybridné autá (PHEV) boli roky symbolom modernej mobility a ekologického kompromisu. Sľubovali nízku spotrebu a čisté ovzdušie. Najnovšie analýzy však vrhajú nové svetlo na túto technológiu. Podľa rozsiahleho európskeho auditu sú emisie oxidu uhličitého v skutočnosti oveľa vyššie ako v oficiálnych testoch WLTP. V mnohých prípadoch sú emisie až päťnásobne vyššie! Tieto výsledky podkopávajú imidž hybridov ako vozidiel šetrných k životnému prostrediu!

Foto: shutterstock.com/dizain
Realita vs. testy: Emisie sú len o 20 % nižšie
Hybridy plug-in reklamovali ako spojenie výhod oboch svetov – ekológie a pohodlia. Správa organizácie Transport & Environment (T&E), ktorá analyzovala dáta z viac ako 127-tisíc vozidiel, ukázala šokujúce zistenia.
Emisie CO2 v prípade PHEV sú v priemere len o približne 20 % nižšie ako v autách s tradičným benzínovým alebo naftovým motorom. V praxi môžu byť emisie až päťnásobne vyššie ako výsledky testov WLTP. Závisí to od štýlu jazdy a spôsobu nabíjania.
Priemerné emisie testovaných modelov boli okolo 138 g CO2 na kilometer. To je len nepatrná výhoda oproti spaľovacím autám, ktoré emitujú priemerne 160 – 170 g. Pre mnohých vodičov táto malá úspora nekompenzuje vyššiu nákupnú cenu a náklady na prevádzku.
Spaľovanie nie je nulové ani v elektrickom režime
T&E zdôrazňuje, že spotreba paliva neklesá na nulu ani počas jazdy v elektrickom režime. V terénnych testoch niektoré modely spálili 2 – 3 litre benzínu na 100 km. To znamená emisie 50 g až 70 g CO2 na kilometer. Tieto výsledky sú výrazne horšie ako deklarácie výrobcov.
Príčinou je fakt, že elektromotory v mnohých modeloch PHEV majú obmedzený výkon a kapacitu akumulátora. Počas zrýchľovania, jazdy po diaľnici alebo prekonávania stúpaní sa zapína spaľovací motor. Podľa T&E môže zabezpečovať pohon až na jednej tretine prejdenej vzdialenosti v elektrickom režime. To výrazne zvyšuje spotrebu a emisie.

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
Zelený marketing a tlak na zmeny
Výsledky výskumu T&E vyvolali emócie medzi výrobcami a inštitúciami EÚ. Organizácia označuje plug-in hybridy za príklad „zeleného marketingu“. Ide o reklamovanie technológie ako ekologickejšej, než v skutočnosti je.
Experti zdôrazňujú, že súčasné regulácie, ktoré považujú PHEV za nízkoemisné, vyžadujú aktualizáciu. Výrobcovia však bránia túto technológiu. Tvrdia, že hybridy predstavujú dôležitú prechodnú fázu na ceste k plnej elektrifikácii. Správa T&E sa môže stať impulzom k zmenám v politike EÚ a urýchliť vývoj plne elektrických áut.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Mechanici radia: Tieto 4 značky áut sa kazia najmenej!
Pozor na prémiové palivo! Váš starý motor môže po ňom začať žrať olej.
Auto pre seniora: 6 modelov, kde je komfort a jednoduchosť dôležitejšia ako výkon!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.