19.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hsyn20).
Rozhodnutie holandskej vlády o prevzatí kontroly nad čínskym výrobcom čipov vyostrilo obchodné vzťahy medzi Európskou úniou a Čínou. Ak sa konflikt rýchlo nezažehná, európskym automobilovým koncernom hrozí opakovanie krízy polovodičov, ktorá pred pár rokmi ochromila výrobu áut po celom svete. Spor môže ešte viac zaťažiť sektor, ktorý už teraz bojuje s clami a silnou konkurenciou z Ázie!

Foto: shutterstock.com/Hsyn20
Nexperia: Kľúčový hráč pre automobilky
Nexperia je jedným z popredných svetových výrobcov polovodičov so sídlom v holandskom Nijmegene. Firma, ktorá patrí čínskemu koncernu Wingtech Technology, hrá kľúčovú úlohu v globálnom dodávateľskom reťazci pre automobilový priemysel.
V jednom aute sa môže nachádzať až niekoľko stoviek takýchto čipov. Polovodiče Nexperie zodpovedajú za obsluhu spínačov, riadenie posilňovača riadenia a početné elektronické systémy vozidla.
Holandsko preberá kontrolu, Čína reaguje zákazom
Koncom roka 2024 sa Nexperia dostala pod americké sankcie. V septembri tohto roka holandská vláda informovala o vážnych nezrovnalostiach v riadení spoločnosti. Vláda to označila za potenciálnu hrozbu pre národnú bezpečnosť. V dôsledku toho spustili špeciálny mechanizmus, ktorý umožnil štátu prevziať kontrolu nad Nexperiou.
Čínska vláda reagovala rázne – zákazom exportu čipov vyrábaných spoločnosťou Nexperia. Samotná firma informovala, že nemôže zabezpečiť kontinuitu dodávok integrovaných obvodov pre európsky automobilový sektor. Bez týchto čipov európski výrobcovia dielov nedokážu udržať výrobu. To vytvára riziko vážnych prerušení v dodávateľskom reťazci.
Hrozí opakovanie krízy a rast cien
Navyše špecialisti v odbore varujú, že ak udržíme súčasný stav príliš dlho, spustíme ďalšiu krízu polovodičov. Okrem toho vystačia zásoby čipov Nexperia dodávateľskému reťazcu len na niekoľko týždňov.
Predchádzajúca kríza čipov pred štyrmi rokmi viedla k tomu, že desaťtisíce áut nemohli opustiť fabriky. Dôsledkom bol prudký nárast cien vozidiel a predĺžené čakacie lehoty. Moderné autá obsahujú okolo tisíc mikroprocesorov. V prípade elektromobilov sa toto číslo zvyšuje až na tri tisíc.

Foto: shutterstock.com/Aerovista Luchtfotografie
Automobilky monitorujú situáciu
Obchodný spor s Nexperiou priťahuje pozornosť najväčších európskych výrobcov. BMW informovalo, že časť jeho dodávateľskej siete už pocítila dôsledky situácie. Koncerny ako Mercedes, Renault, Stellantis a Volkswagen neustále monitorujú situáciu.
Okrem toho pripravujú pracovné skupiny na obmedzenie potenciálnych narušení v dodávateľskom reťazci. Zároveň firmy upozornili, že nedostupnosť integrovaných obvodov môže už v nadchádzajúcom mesiaci zastaviť výrobu vo vybraných fabrikách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Mechanici radia: Tieto 4 značky áut sa kazia najmenej!
Pozor na prémiové palivo! Váš starý motor môže po ňom začať žrať olej.
Auto pre seniora: 6 modelov, kde je komfort a jednoduchosť dôležitejšia ako výkon!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.