19.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Konstantin Kolosov).
Mnoho vodičov stále verí, že jazda na nízkych otáčkach je kľúčom k úsporám paliva. V skutočnosti je to jeden z najväčších mýtov, pretože takýto štýl jazdy vedie k vážnym mechanickým problémom a prázdnej peňaženke! Mechanici varujú: častá jazda medzi 1300-1500 ot./min. prinesie viac škody ako úžitku. Náklady na opravy prevýšia úspory na palive!

Foto: shutterstock.com/Konstantin Kolosov
Prečo nízke otáčky ničia motor?
Na prvý pohľad to dáva zmysel. Palubný počítač odmeňuje jazdu v dolnom rozsahu otáčok nižšou spotrebou. Je to však len zdanie.
Mechanici okamžite rozpoznajú vozidlo vodiča, ktorý podľahol tomuto mýtu. Prvým znakom sú usadeniny karbónu na ventiloch. Pri nízkych otáčkach sa prirodzene neodstraňuje. Tieto usadeniny obmedzujú prúdenie vzduchu a narušujú proces spaľovania. Odtiaľ je už jednoduchá cesta k vysokému tepelnému zaťaženiu a detonačnému spaľovaniu. To je nepriateľ každého motora. Môže to viesť až k prasknutiu kľukového hriadeľa. To je jedna z najdrahších porúch!
Nízke otáčky tiež ohrozujú vstrekovače a znižujú účinnosť olejového čerpadla. To vedie k zhoršenému mazaniu a zrýchlenému opotrebovaniu súčiastok. Ide napríklad o vačkové hriadele alebo zdvíhadlá.
Trpí aj prevodovka a dvojhmotný zotrvačník
Jazda na príliš nízkych otáčkach zvyšuje riziko poruchy motora. Trpí aj prevodovka a spojka. Práca v dolnom rozsahu otáčok generuje väčšie vibrácie a zaťaženie. To neprospeje trvanlivosti prvkov celého pohonného systému.
Prvému náporu vibrácií podlieha dvojhmotný zotrvačník. Ten je navrhnutý tak, aby prijímal preťaženie a chránil prevodovku. Náklady na výmenu dvojhmotného zotrvačníka sa zriedka zmestia do 200 eur. V niektorých autách ľahko presiahnu 1 000 eur! Potom môžu zlyhať ložiská prevodovky. To znamená nákladnú demontáž a opravu.

Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi
Aké otáčky sú najbezpečnejšie?
Každý motor má mierne iný optimálny rozsah práce. Pre väčšinu spaľovacích jednotiek sú to otáčky okolo 2200 – 2500 ot./min. V tomto rozsahu palivo spaľuje efektívne. Množstvo usadenín je minimálne a mazací systém pracuje dostatočne účinne.
Kľúčové je vyhýbať sa extrémom. Nebezpečné sú nielen príliš nízke, ale aj príliš vysoké otáčky (jazda v červenom poli). Nebojte sa podradiť! Z hľadiska trvanlivosti je oveľa lepšie prekonať stúpanie na nižšom prevodovom stupni a vyšších otáčkach. Je to lepšie ako „trápiť“ motor na vysokom prevodovom stupni pri niečo vyše 1000 ot./min.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektrické vs. Spaľovacie autá: Ktoré sa kazí viac? Prekvapivá pravda o poruchovosti!
Vlhkosť v aute: 6 chýb, ktoré robíte! Ako sa zbaviť plesní a zahmlených okien raz a navždy!
Najlepší benzínový motor súčasnosti? Toto je 1.3 TCe, ktorý poháňa aj Mercedesy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.