18.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/hxdbzxy).
Je to sen všetkých majiteľov spaľovacích motorov! Americký startup Aircela predstavil kompaktné zariadenie veľkosti chladničky, ktoré dokáže vyrábať syntetické palivo (e-fuel). Na jeho prevádzku stačí vzduch, voda a elektrická energia! Hoci je táto technológia zatiaľ energeticky náročná, jej prenosnosť a nulové emisie by mohli zachrániť spaľovacie motory aj po roku 2035!

Foto: shutterstock.com/hxdbzxy
E-fuel: Benzín s nulovými emisiami
Syntetické palivá, známe ako e-fuel, sú veľkou nádejou pre zástancov spaľovacích motorov. Vyrábajú sa umelo kombináciou vodíka (získaného elektrolýzou vody pomocou obnoviteľnej energie) a oxidu uhličitého (CO2).
Kľúčová výhoda spočíva v tom, že sú považované za uhlíkovo neutrálne. CO2, ktoré sa uvoľní pri spaľovaní v motore, je rovnaké množstvo, aké bolo odstránené z atmosféry pri ich výrobe.
Aircela sa snaží tento proces urobiť prenosným. Ich zariadenie má modulárny a kompaktný systém, ktorý by bol ideálny pre domácu inštaláciu alebo do odľahlých oblastí.
Ako funguje domáca výroba benzínu?
Zariadenie Aircela sa skladá z troch šesťhranných buniek, pričom každá slúži na jednu fázu procesu.
- Zachytávanie CO2: Zariadenie zachytáva oxid uhličitý zo vzduchu pomocou rozpúšťadla na báze hydroxidu draselného.
- Výroba metanolu: Vodík sa získava z vody elektrolýzou. Následne sa kombinuje s čistým CO2 a vzniká metanol.
- Výroba benzínu: Metanol sa pomocou procesu Methanol-to-Gasoline (MTG), známeho už od 70. rokov, premení na benzín.
Výsledný benzín je bez síry a ťažkých kovov a je použiteľný v bežných benzínových motoroch bez akýchkoľvek úprav. Prekvapivá je najmä malá veľkosť zariadenia, ktorému stačí zdroj elektriny (napríklad solárne panely) a voda.
Veľký problém: Energetická neefektívnosť
Ako pri všetkých e-fueloch, aj tu zostáva hlavným problémom energetická náročnosť výroby. Na výrobu paliva je potrebné obrovské množstvo energie, no len malá časť tejto energie sa nakoniec využije na pohon auta.
Aircela deklaruje, že s 75 kWh elektriny denne dokáže vyrobiť približne 3,8 litra benzínu. To by v priemernom aute stačilo na prejdenie len niečo vyše 50 km. Pre porovnanie: elektromobil s batériou s kapacitou 75 kWh prejde bez problémov viac ako 450 km.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najlepší benzínový motor súčasnosti? Toto je 1.3 TCe, ktorý poháňa aj Mercedesy!
Koniec dohadom: Nová Mazda CX-5 príde s motorom, ktorý všetci milujeme!
Záhadné tlačidlo s hviezdičkou: Viete, na čo slúži v autách?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.