17.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kunlathida6242).
Prémiové palivá sľubujú zázraky: lepší výkon, nižšiu spotrebu a čistý motor. Hoci pre moderné autá môžu byť dobrou voľbou, pre staršie motory s vysokým počtom kilometrov sa môžu stať skutočnou pohromou! Špeciálne čistiace prísady totiž dokážu vyplaviť usadeniny, ktoré motoru paradoxne pomáhajú. Výsledkom môže byť strata výkonu, zvýšená spotreba oleja a v najhoršom prípade drahá oprava. Pred tankovaním drahšej alternatívy si preto dobre rozmyslite, v akom stave je vaša pohonná jednotka!

Foto: shutterstock.com/Kunlathida6242
Drahé palivo: Výhoda alebo skrytá hrozba?
Väčšina palív na našich čerpacích staniciach má dobrú kvalitu, čo pravidelne potvrdzujú aj kontroly. Prečo teda priplácať za prémiové verzie? Výrobcovia tvrdia, že palivá s prísadami zlepšujú chod motora, znižujú spotrebu a čistia ho od karbónových usadenín.
Problém však nastáva pri starších motoroch s vysokým počtom najazdených kilometrov. Tieto motory bývajú často zanesené karbónom, a práve v tom sa skrýva diabolský paradox.
Ako čistiace prísady ničia staré motory
Čistiace prísady v prémiových palivách majú za úlohu vyplaviť všetky nečistoty. V starých motoroch však tieto usadeniny často pôsobia ako tesnenie!
Keď sa usadeniny vyplaví, zníži sa tesnosť piestu. To má za následok zvýšenú spotrebu oleja, pokles výkonu a horší chod motora. V skutočnosti takto vyčistený motor len odhalí svoju pravú tvár – že je zrelý na generálnu opravu. Pri starých autách však takáto oprava nedáva ekonomický zmysel.
Je dôležité si uvedomiť, že nikto vám nezaručí, ako motor zareaguje. Posúdenie stavu motora zvonku je ako veštenie z krištáľovej gule.

Foto: shutterstock.com/Yankovsky88
Ekonomický nezmysel a oktanové číslo
Ak má motor pravidelnú údržbu a občas dostane prémiové palivo, riziko poškodenia je minimálne. Vtedy sa môžete tešiť z mierne nižšej spotreby. Otázkou zostáva ekonomická návratnosť. Prémiové palivo znižuje spotrebu len o 1 až 5 %, no často je drahšie o viac ako 5 %. Lepšou alternatívou je preto dolievanie špeciálnych aditív do bežného paliva, čo je lacnejšie.
Ďalšou spornou témou je tankovanie benzínu s vyšším oktánovým číslom (98 alebo 100) do auta, ktoré je navrhnuté pre 95-oktánový benzín. Motor nedokáže automaticky využiť vyššiu odolnosť proti detonačnému spaľovaniu. Nezvýši sa výkon, nezníži sa spotreba a nezmení sa ani práca motora. V starších autách (často z 90. rokov) môže dokonca dôjsť k zhoršeniu výkonu kvôli oneskoreniu spaľovacieho procesu. Zbytočne tak pri pokladni zaplatíte viac.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zlodeji ukradnú auto za 30 sekúnd! Tento domáci spotrebič vám zachráni auto
Robíte to aj vy? Tento jednoduchý zvyk vám zachráni batériu a štartér!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.