9.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/EUS-Nachrichten).
Nemecký kancelár Friedrich Merz sa ostro stavia proti európskym predpisom, ktoré majú od roku 2035 zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi. Tvrdí, že automobilový priemysel by mal mať slobodu vo výbere technológií. Nemecká iniciatíva opäť otvára debatu o budúcnosti elektromobility v Európe.

Foto: shutterstock.com/EUS-Nachrichten
Nemecká vláda žiada prehodnotenie
Európski výrobcovia prežívajú prechod na elektrifikáciu s čoraz väčšou opatrnosťou. Slabý dopyt po elektromobiloch a problémy s nákladmi viedli k tomu, že automobilky žiadajú o flexibilnejšie emisné normy pre rok 2035. Kancelár Merz sa pridal k tomuto tlaku a vyhlásil, že „veto na spaľovacie motory v súčasnej podobe nemožno udržať“. Hoci nežiada opustenie klimatických cieľov, považuje za nutné prehodnotiť návrh normy. Podľa neho regulácia, tak ako je navrhnutá, nezodpovedá stavu technológií ani priemyselnej situácii v Európe.
ACEA a automobilky žiadajú zmenu
V tejto línii sa vyjadrilo aj združenie európskych výrobcov automobilov ACEA, ktoré zaslalo do Bruselu dokument s požiadavkami. Sektor poukazuje na to, že vysoké náklady na energiu, závislosť od ázijských batérií a pomalší dopyt po elektromobiloch im bránia v plnení stanovených cieľov. Žiadajú, aby sa zohľadnili aj iné udržateľné technológie, ako sú hybridné vozidlá a uhlíkovo neutrálne palivá.
Šéfovia nemeckých gigantov sa pridávajú
Merz nie je vo svojej krížovej výprave proti novej norme EÚ sám. Pridali sa k nemu aj generálni riaditelia hlavných nemeckých výrobcov:
- Ola Källenius (Mercedes-Benz): Žiada prehodnotenie normy, pretože v súčasnej podobe môže vyvolať „konečné preteky v nákupe benzínových/dieselových áut pred vetom“.
- Oliver Blume (Porsche a VW Group): Tvrdí, že „očakávať 100 % elektrifikáciu v roku 2035 je nereálne“. Navrhuje flexibilizáciu noriem a ich pravidelnú revíziu.
- Oliver Zipse (BMW): Označil zákaz za „veľkú chybu“ a žiada otvorenejšiu klimatickú stratégiu.

Foto: shutterstock.com/Nyxen Arch
Jediným, kto sa od týchto vyhlásení dištancoval, bol generálny riaditeľ Audi, Gernot Döllner, ktorý zákaz obhajuje. Tvrdí, že elektromobil je jednoducho najlepšia technológia na zníženie emisií CO2 a opätovné otváranie normy je kontraproduktívne.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec nočnej mory: Jaguar Land Rover po kybernetickom útoku opäť spúšťa výrobu!
Elektromobily sú také populárne, že ich nechcú ani zlodeji. Tri hlavné dôvody.
Šéfka EÚ má „geniálny“ plán na záchranu automobiliek: Spasia nás autonómne autá! Je to vtip?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.