09.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj)
Automobilový svet zasiahla správa, ktorá je ako blesk z jasného neba. Francúzsky gigant Renault, napriek dobrým finančným výsledkom, ohlásil masívne prepúšťanie. O prácu majú prísť až 3 000 ľudí po celom svete. Nejde však o robotníkov pri páse. Tieto škrty zasiahnu inžinierov a administratívu. Dôvod? Brutálny tlak na znižovanie nákladov a boj o prežitie v novej, elektrickej ére. Toto je mrazivé varovanie pre celý európsky priemysel.

Foto: youtube.com/@wsj
Paradox úspechu: Zarábajú, no prepúšťajú
V prvom rade, toto je obrovský paradox. Renault v poslednom období dosahuje skvelé finančné výsledky. Jeho nové modely idú na dračku a zisky rastú. Prečo teda prichádza masívne prepúšťanie? Odpoveď je jednoduchá a desivá zároveň. Automobilka sa pripravuje na dokonalú búrku. Prechod na elektromobilitu, vývoj softvéru a boj s lacnou čínskou konkurenciou si vyžadujú miliardové investície. A práve tieto peniaze musí Renault niekde nájsť. A bohužiaľ, našiel ich v znižovaní počtu zamestnancov.
Kto príde o prácu?
A teraz to najdôležitejšie. Tieto škrty sa nedotknú robotníkov pri výrobných linkách. Práve naopak. Renault potrebuje každú ruku na to, aby dokázal uspokojiť dopyt. O prácu prídu ľudia z takzvaných nepriamych a podporných pozícií. Ide o inžinierov, vývojárov, administratívnych pracovníkov a manažérov. Celkovo má o prácu prísť až 3 000 ľudí po celom svete. Pre Renault je to súčasť väčšieho plánu, v rámci ktorého chce do roku 2027 ušetriť 2 miliardy eur.
Ako to chcú urobiť?
Dobrou správou je, že Renault sa chce vyhnúť klasickému a tvrdému prepúšťaniu. Väčšinu miest chce zrušiť prirodzenou cestou. Spolieha sa na dobrovoľné odchody, predčasné dôchodky a presuny zamestnancov v rámci firmy. Napriek tomu je to pre tisíce ľudí a ich rodiny obrovská rana a strata akejkoľvek istoty.

Foto: youtube.com/@GommeBlog
Skutočný nepriateľ: Čína a Tesla
Za týmto drastickým krokom stojí aj brutálny tlak konkurencie. Zatiaľ čo európske automobilky ako Renault sa trápia s vysokými nákladmi a zložitou byrokraciou, čínske značky a Tesla sú oveľa rýchlejšie a efektívnejšie. Dokážu vyvinúť nové auto za zlomok času a za nižšie náklady. Ak chce Renault v tomto boji prežiť, musí sa stať štíhlejším, rýchlejším a efektívnejším. A práve toto prepúšťanie je jedným z bolestivých krokov na tejto ceste.
Varovanie pre celý priemysel
Tento problém sa však netýka len Renaultu. Je to varovným signálom pre celý európsky automobilový priemysel. Podobné masívne prepúšťanie už ohlásili aj ďalší giganti ako Ford, Bosch či Continental. Všetci čelia rovnakému problému. Príliš rýchly a politicky tlačený prechod na elektromobilitu ničí ich tradičný biznis a nový ich nedokáže uživiť. Je to dokonalá búrka, ktorá ohrozuje stabilitu celej európskej ekonomiky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec Renaultu, aký poznáme? Francúzska vláda má s automobilkou úplne iné plány!
Kráľ malých áut je späť a vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým! Toto je nový Renault Clio
Renault vstupuje do sveta robotiky: Revolúcia na cestách aj vo fabrikách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.