06.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jonathan Weiss).
Dizajn áut čelí paradoxu: hoci stovky značiek pracujú na vlastných modeloch, vozidlá sa na seba čoraz viac podobajú. Jedným z hlavných „vinníkov“ je Hyundai, ktorý začal používať LED svetelné lišty naprieč celou šírkou vozidla. Tento trend postupne okopírovalo množstvo ďalších značiek. Kórejská automobilka, ktorá bola ambasádorom tohto dizajnu, však teraz oznamuje, že s ním končí.

Foto: shutterstock.com/Jonathan Weiss
Už toho bolo dosť
Napriek tomu, že boli „zakladateľmi“ tohto štýlu, šéfdizajnér Hyundaiu, Simon Loasby, sa domnieva, že tento formát už používajú príliš dlho a je čas na zmenu. V exkluzívnom rozhovore naznačil, že LED svetelné lišty sú „takmer na konci svojej cesty“ a že ich musia nechať za sebou, napriek ich popularite.
„Keď príde čas pustiť sa (LED svetelných líšt), je to ako koniec. Teraz si myslím: ‚Chlapci, už som toho videl dosť‘. V svojej dobe to fungovalo a bolo to úplne správne. Najväčším problémom je cena, jednoducho si to nemôžete dovoliť a niektorí zákazníci to nepotrebujú. V Číne je to nevyhnutnosť, ale v Európe to nie je až také potrebné,“ obhajuje Loasby.
Hyundai hľadá odlišnosť
Napriek kritike uniformity svetelných líšt sa Hyundaiu podarilo urobiť zo svojich pixelových LED svetiel poznávací znak. Loasby zdôrazňuje, že sa snažil túto technológiu aplikovať v rôznych formátoch, aby aj keď zdieľajú rozpoznateľný prvok, jeho modely zostali navzájom odlišné. Stratégia Hyundaiu spočíva v uprednostnení odlišnosti s malým percentom známych prvkov. „Hľadáme konzistentnosť, ale veľkú odlišnosť. Rozdiel 80 % a len 20 % rozpoznateľných a známych prvkov má pre spoločnosť zmysel,“ vysvetľuje Simon Loasby.
Šéfdizajnér si je vedomý vplyvu, ktorý jeho práca mala na odvetvie, a dokonca priamo citoval nový Fiat Grande Panda, o ktorom povedal: „ďakujeme za kopírovanie, ďakujeme za inšpiráciu,“ narážajúc na to, ako taliansky model prijal pixelový LED dizajn vo svojej prednej časti.

Foto: shutterstock.com/ginger_polina_bublik
Budúcnosť je v emóciách, nie v lištách
Na záver šéfdizajnér Hyundaiu uviedol, že inovácia v osvetlení sa musí vyvíjať ďalej ako len svetelné pásy. „Myslím, že sme takmer na konci cesty, pokiaľ ide o osvetlenie. Je to takmer ako s chrómovými doplnkami. Teraz sa musíme pýtať, čo má pre zákazníka logický zmysel a čo má emocionálny zmysel,“ obhajuje Loasby. Priemysel by mal podľa neho zanechať to, čo bolo kedysi odvážnym podpisom, a zamerať sa na dizajn, ktorý je funkčný, nákladovo efektívny a spája sa s kupujúcim na hlbšej úrovni.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nočná mora za volantom: Čo robiť, keď vám v automate odídu brzdy?
Najlepšie wellness na skok od Slovenska: Tieto rakúske kúpele musíte zažiť!
Najčastejšia chyba slovenských vodičov: Za tento zlozvyk hrozí mastná pokuta!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.