23.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Fahroni)
Je to nočná mora každého vodiča. Stojíte na čerpacej stanici, zamyslíte sa a siahnete po zlej tankovacej pištoli. V zlomku sekundy tak môžete svojmu autu podpísať rozsudok smrti. Natankovanie benzínu do naftového motora je jednou z najčastejších a zároveň najdrahších chýb, aké môžete urobiť. Moderné dieselové motory sú extrémne citlivé a táto zdanlivo banálna zámena ich dokáže nenávratne zničiť. Zistite, čo sa presne stane, ako spoznať prvé príznaky a čo okamžite urobiť, aby ste sa vyhli oprave za tisíce eur.

Foto: shutterstock.com/Fahroni
Najčastejšia chyba na pumpe
V prvom rade si treba uvedomiť, prečo je táto chyba taká častá. Zatiaľ čo hrubšia naftová pištoľ sa do úzkeho hrdla benzínovej nádrže nezmestí, naopak to neplatí. Tenšia benzínová pištoľ bez problémov vojde do širokého hrdla naftovej nádrže. Stačí chvíľka nepozornosti, stres alebo únava a katastrofa je na svete. Najčastejšie sa to stáva vodičom, ktorí často striedajú autá alebo si práve kúpili nové vozidlo s iným typom paliva.
Prečo je benzín tichý zabijak pre diesel?
A teraz k tomu najdôležitejšiemu. Prečo je to taký obrovský problém? Nafta má na rozdiel od benzínu mazacie vlastnosti. V moderných dieselových motoroch s vysokotlakovým vstrekovaním Common Rail maže práve nafta extrémne citlivé a drahé komponenty, ako je vysokotlakové čerpadlo a vstrekovače. Benzín je naopak suchý a pôsobí ako rozpúšťadlo. Ak sa dostane do systému, okamžite zmyje tento ochranný mazací film. Výsledkom je, že sa tieto precízne súčiastky začnú trieť kov na kov, čo vedie k ich rýchlemu zničeniu a vzniku kovových pilín, ktoré kontaminujú celý palivový systém.
Prvé príznaky katastrofy
Ako to teda spoznáte, ak ste si chybu nevšimli hneď pri tankovaní? Ak naštartujete, motor chvíľu pobeží na zvyšky nafty v systéme. Po pár kilometroch však začne peklo. Motor začne nepravidelne bežať a trhať, stratí výkon a vy jasne počujete hlasné klepanie a kovové zvuky. Nakoniec motor úplne zhasne a vy zostanete bezmocne stáť na ceste. V tejto chvíli je už, žiaľ, neskoro a vy ste si práve zarobili na extrémne drahú opravu.
Zlaté pravidlo: NIKDY NEŠTARTUJTE!
A práve tu prichádza tá najdôležitejšia rada, ktorá vám môže ušetriť tisíce eur. Ak si svoju chybu uvedomíte ešte pri stojane na čerpacej stanici, hlavne nepanikárte. Urobte jedinú správnu vec – NIKDY NEŠTARTUJTE MOTOR! Dokonca ani neotáčajte kľúčom do polohy, kedy sa rozsvietia kontrolky. Už vtedy sa totiž môže aktivovať podávacie čerpadlo v nádrži a nasať nesprávne palivo do systému. Vašou jedinou úlohou je zavolať odťahovú službu a požiadať ju, aby auto odtiahla do servisu.

Foto: youtube.com/@HVAC_Mechanic
Cena za chybu: Od stoviek po tisíce
A teraz to najdôležitejšie pre vašu peňaženku. Cena za opravu sa dramaticky líši podľa toho, či ste naštartovali alebo nie. Ak ste motor nenaštartovali, oprava je relatívne „lacná“. Servis musí vyčerpať celú nádrž, prepláchnuť palivové potrubie a vymeniť palivový filter. Cena sa v tomto prípade pohybuje v stovkách eur. Ak ste však motor naštartovali, pripravte sa na katastrofu. Servis musí vymeniť celý palivový systém – nádrž, všetky čerpadlá, potrubia, vstrekovače a filter. Cena za takúto opravu sa bez problémov vyšplhá na niekoľko tisíc eur a pri starších autách môže dokonca presiahnuť ich hodnotu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prémiové palivo: Kedy pomáhajú a kedy môže zničiť motor? Toto musíte vedieť!
Pravidlo troch štvrtín: Bez dostatku paliva hranice neprekročíte
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.