20.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FarwellInvestor)
Automobilový svet zasiahla ďalšia rana, ktorá potvrdzuje hlbokú krízu nemeckého priemyslu. Najväčší dodávateľ dielov na svete, gigant Bosch, ohlásil masívne prepúšťanie. O prácu majú prísť tisíce ľudí. Dôvod? Zlyhanie prechodu na elektromobilitu. Objednávky na diely pre spaľovacie motory sa rúcajú a výroba komponentov pre elektromobily ich nedokáže nahradiť. Toto je ďalší klinec do rakvy nemeckého hospodárskeho zázraku.

Koniec jednej éry, prichádza neistota
V prvom rade, toto nie je len obyčajné prepúšťanie. Je to symbolický koniec jednej éry. Bosch, ktorý bol desaťročia symbolom nemeckej kvality a stability, musí siahať k drastickým krokom. Len v závodoch v Stuttgarte-Feuerbachu a Schwieberdingene plánuje zrušiť až 1500 pracovných miest. A to je len začiatok. Odbory bijú na poplach a varujú, že v ohrození sú tisíce ďalších pozícií. Pre zamestnancov, ktorí vo firme pracovali celý život, je to obrovský šok a strata akejkoľvek istoty.
Zabili ich vlastné autá?
A teraz k dôvodom. Čo stojí za touto katastrofou? Je to paradox. Bosch dopláca na prechod na elektromobilitu, ktorý sám pomáhal presadzovať. Objednávky na diely pre klasické benzínové a naftové motory, ktoré tvorili chrbticu jeho biznisu, vysychajú oveľa rýchlejšie, ako sa čakalo. Naopak, dopyt po komponentoch pre elektromobily rastie oveľa pomalšie, ako predpovedali optimistické plány. Vzniká tak obrovská diera vo výrobe, ktorú firma nedokáže zaplniť. Divízia pohonných systémov, ktorá bola kedysi pýchou firmy, sa tak stáva jej najväčším problémom.
Tisíce ľudí na dlažbe
Samozrejme, najhorší dopad má táto situácia na bežných ľudí. Nejde o žiadnych dočasných pracovníkov. O prácu prichádzajú vysoko kvalifikovaní a dlhoroční zamestnanci. Vedenie spoločnosti už začalo tvrdé rokovania s odborovou radou IG Metall. Snažia sa nájsť riešenie v podobe predčasných dôchodkov či dobrovoľných odchodov. Je to však len slabá náplasť na obrovskú ranu. Pre tisíce rodín to znamená neistú budúcnosť a koniec éry, kedy práca v Boschi znamenala istotu až do dôchodku.
Nie je to len o Boschi
Tento problém sa však netýka len Boschu. Je to varovným signálom pre celý nemecký a európsky automobilový priemysel. Podobné masívne prepúšťanie už ohlásili aj ďalší giganti ako ZF Friedrichshafen či Continental. Všetci čelia rovnakému problému. Príliš rýchly a politicky tlačený prechod na elektromobilitu ničí ich tradičný biznis a nový ich nedokáže uživiť. Je to dokonalá búrka, ktorá ohrozuje stabilitu celej európskej ekonomiky.

Foto: shutterstock.com/Phonlamai Photo
Čo to znamená pre nás na Slovensku?
A teraz to najdôležitejšie. Prečo by nás to malo zaujímať? Pretože nemecká ekonomika je motorom celej Európy a Slovensko je na ňu extrémne naviazané. Kríza v nemeckom automobilovom priemysle sa tak priamo dotkne aj Slovenska. Mnohé slovenské firmy sú dodávateľmi pre Bosch a ďalších nemeckých gigantov. Hrozí tak narušenie dodávateľských reťazcov, znižovanie objednávok a v konečnom dôsledku aj prepúšťanie u nás doma. Okrem toho môžeme očakávať aj zdražovanie náhradných dielov a servisných úkonov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
VW odkladá Trinity na rok 2032, prioritu má elektrický Golf
Cadillac Opulent Velocity Concept odhalený: Luxusné elektrické kupé
Volkswagen sa vracia ku koreňom: Európania chcú tlačidlá, nie obrazovky!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.