18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Motor1)
Keď Peugeot pred viac ako desiatimi rokmi predstavil svoj revolučný i-Cockpit, automobilový svet ho prijal s posmechom. Malý volant ako z motokáry a budíky, na ktoré sa nepozeráte cez neho, ale nad ním. Kritici krútili hlavami a predpovedali rýchly koniec. Francúzi si však tvrdohlavo stáli za svojím. Dnes, po rokoch, je jasné, že mali pravdu. Z kontroverzného experimentu sa stala ikona a poznávací znak značky, ktorý nájdete v miliónoch áut po celom svete.

Foto: youtube.com/@Motor1
Keď menej znamená viac: Zrodila sa revolúcia
V prvom rade, všetko sa to začalo v roku 2012 s príchodom Peugeotu 208. Práve v ňom automobilka prvýkrát predstavila svetu svoju novú filozofiu interiéru. Namiesto klasického usporiadania prišla s radikálnym riešením – malý, takmer športový volant a prístrojový panel umiestnený vysoko, takmer v zornom poli vodiča. Cieľom automobilky bolo zlepšiť ergonómiu a bezpečnosť. Vodič mal mať pocit lepšieho prepojenia s autom a nemusel tak často sklápať zrak z cesty na budíky.
Prvá reakcia? Šok a posmech!
Avšak, prvé reakcie boli brutálne. Odborníci aj bežní vodiči tento koncept kritizovali. Najčastejšou sťažnosťou bolo, že v závislosti od výšky postavy a nastavenia sedadla im volant zakrýval výhľad na prístrojový panel. Mnohí sa sťažovali na neprirodzený pocit a prirovnávali ho k šoférovaniu motokáry. Z každej strany sa ozývali hlasy, že Peugeot urobil krok vedľa a že sa bude musieť rýchlo vrátiť ku klasickému usporiadaniu. Zdalo sa, že osud i-Cockpitu je spečatený.
Peugeot si tvrdohlavo stál za svojím
Napriek masívnej kritike sa Peugeot nenechal odradiť. Práve naopak. Tvrdohlavo presadzoval svoju víziu a postupne začal i-Cockpit implementovať do všetkých svojich nových modelov. Od malého SUV 2008, cez bestseller 308 až po veľké modely 3008 a 508. Automobilka argumentovala, že menší volant umožňuje rýchlejšie a presnejšie reakcie a vyššie umiestnené budíky skracujú čas, počas ktorého sa vodič nepozerá na cestu. Bola to stávka na jednu kartu, ktorá sa nakoniec ukázala ako geniálna.
Zvyk je železná košeľa: Vodiči si ho zamilovali
Postupom času sa totiž stalo niečo nečakané. Vodiči si na toto riešenie nielen zvykli, ale mnohí si ho doslova zamilovali. Zistili, že malý volant je naozaj príjemný na ovládanie a že pohľad na budíky ponad neho je v skutočnosti veľmi prirodzený. Z pôvodne kritizovaného prvku sa stal jeden z hlavných dôvodov, prečo si ľudia kupujú Peugeot. Dnes, po viac ako desiatich rokoch a miliónoch predaných kusov, je i-Cockpit neoddeliteľnou súčasťou identity značky a symbolom jej odvahy ísť proti prúdu.

Foto: youtube.com/@howsthecar-dude
Budúcnosť je panoramatická
Automobilka však nezaspala na vavrínoch. V najnovšom modeli E-3008 posúva túto myšlienku ešte ďalej. Predstavuje takzvaný Panoramic i-Cockpit. Ide o obrovský, jemne zakrivený 21-palcový displej, ktorý sa tiahne od dverí vodiča až po stred palubnej dosky. Spája v sebe funkciu prístrojového panela aj centrálnej obrazovky. Vďaka tomu má vodič všetky dôležité informácie priamo v zornom poli, bez akýchkoľvek rušivých prvkov. Je to jasný dôkaz, že koncept i-Cockpit je stále živý a neustále sa vyvíja.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Peugeot 2025: Všetky nové pripravované modely
Mercedes 2025: Všetky nové pripravované modely
Dacia 2025: Všetky nové pripravované modely
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















