Elektro, Správy, Top, Zaujímavosti,

Čínsky trójsky kôň v Európe: Koniec európskych automobiliek? Kupujú naše továrne!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/OKcamera) Automobilový svetom otriasa správa, ktorá môže navždy zmeniť mapu európskeho priemyslu. Čínske automobilky už nechcú byť len lacným dovozom. Menia stratégiu a chystajú sa...

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/OKcamera)

Automobilový svetom otriasa správa, ktorá môže navždy zmeniť mapu európskeho priemyslu. Čínske automobilky už nechcú byť len lacným dovozom. Menia stratégiu a chystajú sa na totálnu inváziu priamo zvnútra. Namiesto toho, aby stavali nové továrne, plánujú skupovať existujúce európske závody, ktoré sa ocitli v problémoch. Je to geniálny a zároveň desivý plán, ktorý im umožní vyhnúť sa clám a zaplaviť trh svojimi autami. Pre európske značky sa začína boj o holé prežitie.

Čínske značky ako Xpeng už nechcú byť len dovozcami. Plánujú masívnu výrobu priamo v srdci Európy.
Čínske značky ako Xpeng už nechcú byť len dovozcami. Plánujú masívnu výrobu priamo v srdci Európy.
Foto: shutterstock.com/OKcamera

Koniec dovozu, začína sa výroba „Made in Europe“

V prvom rade, doteraz bola najväčšou slabinou čínskych áut logistika a clá. To sa však čoskoro zmení. Ambiciózne značky ako Xpeng a GAC Aion už nechcú len dovážať autá z Číny. Ich novým cieľom je vyrábať priamo v srdci Európy. Prečo? Dôvod je jednoduchý. Chcú sa vyhnúť vysokým clám, ktoré na ne uvalila Európska únia. Okrem toho si chcú znížiť náklady na dopravu a získať nálepku „Made in Europe“, ktorá im pomôže vybudovať si dôveru u európskych zákazníkov.

Geniálna a zákerná taktika: Kúpia naše továrne

A práve tu prichádza ten najväčší šok. Číňania neplánujú stavať nové továrne na zelenej lúke, čo je zdĺhavé a drahé. Ich stratégia je oveľa rafinovanejšia. Chystajú sa kupovať existujúce európske továrne, ktoré sa automobilky ako Stellantis alebo Ford chystajú zatvoriť v rámci reštrukturalizácie. Týmto krokom získajú obrovskú konkurenčnú výhodu. Získajú moderné výrobné linky, kvalifikovaných európskych zamestnancov a okamžitý prístup na jednotný trh. Navyše, ako európski výrobcovia, budú môcť získať prístup k dotáciám a vyhnúť sa politickým prekážkam.

Kto sú títo noví hráči?

Kto sú teda títo noví dravci, ktorí sa chystajú dobyť Európu? Nejde o žiadne neznáme firmy. Xpeng je známy ako „čínska Tesla“ a patrí medzi technologických lídrov v oblasti elektromobility a autonómneho riadenia. GAC Aion je zase elektrická divízia obrovského štátneho koncernu GAC, ktorý má takmer neobmedzené finančné zdroje. Obe značky sú ambiciózni a technologicky vyspelí hráči, ktorí už dávno nie sú len o lacných kópiách. Prichádzajú s kvalitnými a inovatívnymi produktmi.

Čo to znamená pre Európu?

Dôsledky tohto kroku môžu byť pre európsky automobilový priemysel fatálne. Doteraz bojovali európske značky s konkurenciou, ktorá bola za hranicami. Teraz sa im nepriateľ nasťahuje priamo do domu. Čínske automobilky, vyrábajúce v Európe, budú môcť ponúknuť svoje autá za ešte nižšie ceny, čo vytvorí obrovský tlak na domáce značky. Hrozí nielen strata trhového podielu, ale aj strata tisícok pracovných miest v celom dodávateľskom reťazci. Pre európske automobilky sa začína skutočný boj o prežitie.

Mnohé európske továrne čelia neistej budúcnosti. Pre čínskych investorov sú ideálnou príležitosťou na rýchlu expanziu.
Mnohé európske továrne čelia neistej budúcnosti. Pre čínskych investorov sú ideálnou príležitosťou na rýchlu expanziu.
Foto: shutterstock.com/Tang Yan Song

Začína sa boj o všetko

Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu je tak neistejšia ako kedykoľvek predtým. Európske značky budú musieť bojovať na vlastnom území proti súperovi, ktorý má obrovské finančné zázemie a je extrémne flexibilný. Budú musieť zrýchliť inovácie, znížiť náklady a presvedčiť zákazníkov o svojej kvalite. Jedno je však isté. Pre nás, zákazníkov, to môže znamenať lacnejšie a technologicky vyspelejšie autá. Otázkou zostáva, za akú cenu.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o plánoch čínskych automobiliek vyrábať v Európe?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nový Xpeng P7 ohromuje dizajnom a môže ísť až 1400 km bez nabíjania

Nemecký gigant a čínsky Dávid: Volkswagen prehlbuje spoluprácu s XPengom, dotkne sa to aj Európy?

Volkswagen spolupracuje so spoločnosťou Xpeng na vývoji cenovo dostupných elektromobilov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Celebrity

Jonathan Bailey získal titul najsexi muža sveta. Reagoval s typickým britským vtipom

06.11.2025, Monika I. | Britský herec Jonathan Bailey, známy predovšetkým ako lord Anthony Bridgerton zo seriálu Netflixu „Bridgertonovci“, sa dočkal obrovského uznania. Magazín People ho vyhlásil za ...

Hlavolamy a kvízy

Tu je zložitý vedomostný kvíz! Jedna osoba nezapadá medzi ostatné. Dokážete uhádnuť, kto to je?

06.11.2025, Ronald R. | Tento kvíz preverí vaše všeobecné znalosti naprieč hudbou, históriou, vedou aj popkultúrou. Princíp je jednoduchý – v každej otázke sú tri mená, no ...

Zdravie

Tento syr škodí srdcu najviac, varuje kardiológ. A nie, nie je tvrdý

06.11.2025, Adriana R. | Nie každý syr je pre vaše srdce rovnako bezpečný. Hoci ho mnohí považujú za neoddeliteľnú súčasť zdravej stravy, odborníci varujú, že niektoré druhy ...

Zdravie

Urobte si tento nápoj, kým trvá sezóna. Má množstvo vitamínov a čistí organizmus

06.11.2025, Adriana R. | Kým ešte trvá sezóna jesenných plodov, oplatí sa využiť ich naplno. Doma si môžete jednoducho pripraviť výživný nápoj, ktorý dodá telu vitamíny, minerály ...

Kuchyňa

Pečená cibuľa ako z hotdogu, len lepšia – jednoduchý domáci recept

06.11.2025, Monika I. | Domáca pečená cibuľa chutí neporovnateľne lepšie ako tá kupovaná. Je zlatistá, voňavá, dokonale chrumkavá – a pripraviť ju zvládne úplne každý. Hodí sa ...

Tipy

Pridajte čajovú lyžičku tejto látky do čističa okien. Lesk vydrží až do jari

06.11.2025, Monika I. | V zime sa na oknách často objavujú nevzhľadné kvapky vody, šmuhy a vlhkosť. Namiesto drahých čistiacich sprejov skúste jednoduchý trik, ktorý poznajú aj ...

Záhrada

Namiesto toho, aby ste ho varili, nalejte ho do diery. Hraboše zmiznú do pár hodín

06.11.2025, Adriana R. | Títo malí škodcovia dokážu zničiť záhradu za pár dní. Hraboše podhrýzajú korene, ničia trávnik a rozhrabávajú záhony. Ak ste si všimli malé kopčeky ...

Tipy

Ako vyčistiť a vybieliť vaňu? Takto sa môžete zbaviť plesne a usadenín

06.11.2025, Monika I. | Lesklá, snehobiela vaňa je vizitkou každej kúpeľne. Nejde len o estetiku, ale aj o hygienu. Časom sa však na povrchu usádza vodný kameň, ...

Vzťahy

Osem čŕt ideálneho muža. Ak má aspoň štyri, vzťah s ním vydrží roky

05.11.2025, Adriana R. | Obraz ideálneho muža sa za posledné roky zmenil. Dávno neplatí, že dokonalý partner musí byť tvrdý, mlčanlivý a bez emócií. Dnešné ženy si ...

Zdravie

Užívate vitamín D nesprávne? Telo ho takmer vôbec nevyužije

05.11.2025, Adriana R. | Vitamín D patrí medzi najdôležitejšie látky pre naše zdravie – no väčšina ľudí ho užíva nesprávne. Odborníci upozorňujú, že aj malá chyba v ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov