15.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
V posledných mesiacoch na európskom automobilovom trhu pozorujeme výrazný nárast podielu vozidiel čínskej výroby. Hoci Európska únia od októbra 2024 uvalila clá na elektromobily z Číny, účinok tohto kroku sa zdá byť obmedzený. V tejto situácii európski giganti uzatvárajú tiché dohody a vytvárajú nové stratégie, aby prežili.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Európa stojí pred prelomovým momentom pre svoju motorizáciu. Čínske značky dobývajú trh vďaka konkurenčným cenám a širokému sortimentu. Pre automobilové koncerny z Európskej únie, ktoré čelia tlaku firiem z Ríše stredu, je to boj o udržanie pozície. Pre spotrebiteľov je to naopak potenciálne obdobie výhodných ponúk, pretože autá v poslednom čase začali lacnieť a zároveň byť lepšie vybavené. Kľúčovú úlohu však zohrá schopnosť prispôsobiť sa potrebám trhu. Vyhrá ten, kto rýchlejšie zoptimalizuje výrobu, ponúkne atraktívnu cenu a prispôsobí ponuku očakávaniam zákazníkov.
Takto rýchlo ešte nikto nerástol: Čínske autá valcujú Európu
V posledných rokoch výrazne vzrástol počet čínskych áut smerujúcich na starý kontinent. Z údajov za prvý štvrťrok 2025 vyplýva, že podiel čínskych značiek na celkovom predaji áut v západnej Európe vzrástol na rekordných 4,8 % a počet dovezených áut stúpol o 64,9 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2024. Tento rast ťahajú najmä hybridné a spaľovacie vozidlá, ktoré v súčasnosti tvoria takmer 67 % čínskeho automobilového exportu do Európy.
Modely značiek ako BYD, MG, Nio či Xpeng lákajú zákazníkov atraktívnymi cenami, bohatou výbavou a modernými technológiami. Mnohé autá s elektrickým pohonom ponúkajú dojazd a výkon porovnateľný s európskymi ekvivalentmi, no stoja podstatne menej. Pre mnohých vodičov to znamená reálnu alternatívu k doteraz dominantným značkám z Nemecka, Francúzska či Talianska. Čínska ofenzíva núti európskych výrobcov prehodnotiť svoju stratégiu a pripraviť protiútok.
Európsky priemysel v kríze, Brusel vyšetruje
Ostrá konkurencia z Číny prehlbuje krízu v európskom automobilovom priemysle. Brusel sa tomuto javu už dlhší čas prizerá. Európska komisia vyšetruje, či čínski výrobcovia nevyužívajú nadmerné štátne dotácie, ktoré by mohli narúšať pravidlá férovej hospodárskej súťaže. V dôsledku toho sa na obzore objavuje možnosť zavedenia ďalších ciel a regulácií na ochranu európskeho trhu.

Foto: youtube.com/@GregDennisReviews
Dohody a nové stratégie: Ako odpovedá Európa?
Svoju odpoveď pripravujú aj samotní výrobcovia z Európy. Koncerny ako Volkswagen, Stellantis či Renault investujú miliardy eur do vývoja nových elektrických platforiem, modernizácie tovární a vlastných riešení v oblasti batérií. Čoraz hlasnejšie sa hovorí aj o potrebe zníženia cien európskych elektromobilov, aby sa stali dostupnejšími pre bežného zákazníka.
Niektorí experti však varujú, že príliš reštriktívne obmedzenia voči čínskym autám môžu priniesť opačný efekt. Poukazujú na to, že konkurencia je prirodzenou súčasťou trhu a môže urýchliť proces inovácií v Európe. Spotrebitelia zasa zdôrazňujú, že čínske modely im predovšetkým otvárajú možnosť lacnejšieho vstupu do elektromobility.
Situácia sa stále vyvíja a rok 2025 sa môže ukázať ako kľúčový pre rozloženie síl v európskej motorizácii. Od výsledkov vyšetrovaní EÚ a prijatých konkrétnych rozhodnutí o clách, ako aj od krokov samotných výrobcov automobilov, bude závisieť budúcnosť európskej motorizácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.