13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@RenaultUKOfficial).
Ešte nedávno výrobcovia aj médiá tvrdili, že norma CAFE spôsobí obrovský nárast cien áut a čoraz prísnejšie emisné normy zabijú motorizmus. Francúzi však ukazujú, že emisné normy nie sú žiadnym strašiakom. Dokazujú to v malom Cliu, do ktorého vložili motor s objemom 1.8 litra a viete čo? Majú ešte obrovskú rezervu k limitu, ktorý treba splniť.

Foto: youtube.com/@RenaultUKOfficial
Emisné normy vôbec neničia motorizmus
Bol to veľký nárek. Predpisy CAFE, ktoré znižujú limit emisií CO2 pre spaľovacie motory na 93,6 g/km, boli nakoniec zmiernené, pretože podľa automobilového priemyslu nám hrozil obrovský nárast cien áut. Európska únia sa teda zľutovala a odložila splnenie týchto noriem. Výrobcovia tak majú ešte čas sa na tieto predpisy prispôsobiť. Zostáva však otázka, či by to bolo naozaj také zlé?
Prvým signálom, že „panika“ spojená s CAFE bola prehnaná, sú veľké zľavy na nové autá zo strany výrobcov. Tí môžu naďalej spĺňať staré normy a autá lacnejú pod vplyvom ostrej konkurencie z Číny. Boli by teda drahšie, keby CAFE vstúpilo do platnosti? Nevieme, ale tušíme.
Francúzi ukazujú, že normy sa dajú splniť bez problémov
Počas poslednej premiéry Renaultu Clio sme však začali silno pochybovať o tom, že takéto normy sú nesplniteľné. Prečo? Pretože podľa údajov predstavených výrobcom tento automobil bez problémov spĺňa tieto normy, a to s veľkou rezervou!
Hybridný pohon nového Clia má motor s objemom 1.8 litra, spotrebuje málo paliva a emituje 89 – 92 g/km CO2. Mierne vyššia hodnota pravdepodobne vyplýva z vyššej hmotnosti vozidla spôsobenej lepšou výbavou. Napriek tomu je v oboch prípadoch norma 93,6 g/km splnená s rezervou. Ten istý pohon sa používa aj v Dacii Bigster a Renaulte Symbioz. Prvý podľa oficiálnych údajov emituje 107 g/km a druhý 105 g/km. A tu sa nám vynára niekoľko myšlienok.
Veľký motor znamená vysoké emisie? Vôbec nie
Po prvé, kedysi výrobcovia verili, že jediným riešením na nižšiu spotrebu a lepšie výsledky emisií je downsizing. Príklad Renaultu, ale aj Mazdy, ukazuje, že veľký motor vôbec neznamená veľké emisie oxidu uhličitého, ale ani vysokú spotrebu. Samozrejme, v Renaulte bol taký dobrý výsledok možný hlavne vďaka použitiu hybridu, ale stále hovoríme o atmosférickom veľkom motore na tak malé auto. Navyše tu máme nízku spotrebu (katalógovo 3,9 l/100 km) a vysoký výkon.
Európa potrebuje malé autá. Je to spôsob, ako splniť emisné normy
Po druhé, toto tiež ukazuje, aké predčasné boli vyhlásenia o konci malých áut. Ako vidno, malé auto sa rovná nižším emisiám, okrem iného vďaka menšej hmotnosti a lepším aerodynamickým odporom. Ukazuje sa teda, že malé autá nie sú také zlé a Európska únia by si to mala všimnúť. Hlavným dôvodom upúšťania od segmentu A a B sú totiž vysoké výrobné náklady, aspoň tak tvrdia výrobcovia. A Európa, na rozdiel od USA, takéto autá potrebuje, pretože nemáme také veľké ulice a parkovacie miesta.
Ukazuje sa teda, že Francúzi urobili niečo, čo bolo ešte nedávno nemožné, a navyše to urobili s veľkým motorom v hybride s vysokým výkonom v malom aute. Renault Clio bol roky jedným z bestsellerov tejto značky a má ním byť aj naďalej, čo naznačuje, že to nebude ani drahé vozidlo. Tak ako to je s tými normami, nedá sa?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Škoda má problém: Konkurent prichádza do Európy s nižšou cenou.
Škoda odhalila elektrickú Octaviu: Väčšia ako Superb a interiér z budúcnosti!
Hyundai chystá bombu! Na autosalóne ukáže lacný elektromobil, ktorý zničí konkurenciu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.