13.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kaninw).
V posledných rokoch sa bubnové brzdy z moderných áut takmer úplne vytratili. Kotúčové brzdy sú nielen účinnejšie a menej náročné na priestor, ale vďaka svojej konštrukcii majú aj oveľa lepšie chladenie. V poslednom čase však niektorí výrobcovia opäť objavili čaro bubnových bŕzd. Ak elektromobily a hybridy brzdia hlavne rekuperáciou, načo im je zložitejší systém? A je tu ešte niečo, čo sa stalo aktuálnym až teraz. Čo s obrovským množstvom brzdového prachu? Aj na to môžu byť bubnové brzdy účinným riešením.

Foto: shutterstock.com/kaninw
Jedovatejší ako výfukové plyny?
Keď auto spomaľuje, brzdové doštičky sa pritlačia na kotúče. Pri trení vzniká teplo a pri opotrebovaní doštičiek a kotúčov sa do vzduchu uvoľňuje brzdový prach. Ten obsahuje rôzne chemické látky a kovové úlomky. Podľa jednej štúdie je vdychovanie tohto prachu jedovatejšie ako výfukové plyny z tradičného dieselového auta. Nie je náhoda, že najnovšie emisné predpisy Euro 7 sa zameriavajú aj na túto problematiku. Výrobcovia musia dbať nielen na to, čo vychádza z výfuku, ale aj na to, čo sa uvoľňuje do vzduchu pri brzdení.
Magnetická fólia ako riešenie
Nedávno podaný patent od koncernu Stellantis rieši presne tento problém. Do svojich áut by chceli montovať tradičné bubnové brzdy, pod ktoré by umiestnili magnetickú fóliu. Vďaka uzavretej konštrukcii bubnovej brzdy sa brzdový prach nedostáva do okolia ako pri kotúčových brzdách. Namiesto toho sa môže prichytiť na fóliu umiestnenú vo vnútri bubna.
Hoci pri opotrebovaní sa neuvoľňujú len materiály, ktoré magnet zachytí, systém by dokázal zozbierať významnú časť brzdového prachu. Túto fóliu by neskôr mohli vyčistiť v servise, pravdepodobne pri výmene brzdových doštičiek. Našťastie, v ére hybridov a elektromobilov to bude čoraz zriedkavejší úkon práve vďaka spomínanej rekuperácii.

Foto: shutterstock.com/pdsci
Návrat k bubnom už prebieha
Niektorí výrobcovia sa už k bubnovým brzdám na svojich elektromobiloch vrátili. Nemusíme hľadať ďaleko, Volkswagen ID.4 a Audi Q4 e-tron v niektorých verziách dostali bubnové brzdy na zadné nápravy. A keď už sme pri Stellantise, aj Fiat 500e funguje s podobným riešením. Pravdepodobne to pre nich bude dobrý východiskový bod na testovanie technológie zberu brzdového prachu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brusel rozhodol: Budeme jazdiť na odpadkoch! Čo to znamená pre vodičov?
Škoda má problém: Konkurent prichádza do Európy s nižšou cenou.
Jeseň sa blíži: Tieto žiarovky za pár eur vám môžu zachrániť život! Majú tisíce pozitívnych recenzií
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.