11.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscom)
Svet elektromobilov sa otriasa v základoch. Zabudnite na všetko, čo ste doteraz počuli o strachu z dojazdu. Mercedes-Benz práve dokázal nemožné. Ich prototyp luxusnej limuzíny EQS, vybavený revolučnou solid-state batériou, prešiel na jedno jediné nabitie neuveriteľných 1208 kilometrov. A to nie v laboratóriu, ale v reálnej premávke! Po príchode do cieľa mu v batérii stále zostávalo 144 kilometrov dojazdu. Éra, kedy ste museli plánovať každú dlhšiu cestu, sa definitívne končí.

Foto: youtube.com/@Carscom
Z Nemecka do Anglicka bez jedinej zastávky
Aby Mercedes dokázal, že nejde o žiadny marketingový trik, naplánoval si extrémne náročnú trasu. Prototyp EQS vyrazil z nemeckého Stuttgartu a jeho cieľom bol legendárny pretekársky okruh Silverstone vo Veľkej Británii. Cesta viedla cez Francúzsko a pod kanálom La Manche, cez rušné diaľnice, stúpania a bežné dopravné zápchy. Auto prešlo presne 1208 kilometrov v reálnych podmienkach. Po príchode do cieľa palubný počítač stále ukazoval zostatkový dojazd 144 kilometrov. To je vzdialenosť z Bratislavy takmer do Banskej Bystrice!
Tajná zbraň: Revolučná solid-state batéria
Čo sa skrýva za týmto zázrakom? Tajomstvo spočíva v úplne novej generácii batérií. Inžinieri nahradili bežný tekutý elektrolyt v lítium-iónových batériách za pevný. Táto technológia, známa ako solid-state, ponúka hneď niekoľko obrovských výhod. Má oveľa vyššiu energetickú hustotu, čo znamená, že do rovnakého priestoru dokážu uložiť podstatne viac energie. Okrem toho sú tieto batérie oveľa bezpečnejšie, pretože neobsahujú horľavé kvapaliny, a sľubujú aj výrazne rýchlejšie nabíjanie.
Viac než len batéria: Dokonalá efektivita
Za týmto neuveriteľným úspechom však nestojí len samotná batéria. Celé auto je majstrovským dielom efektivity. Model EQS je už v sériovej verzii jedným z najaerodynamickejších áut na svete. Počas rekordnej jazdy dosiahol prototyp priemernú spotrebu len 8,5 kWh na 100 kilometrov. To je hodnota, o akej môžu mnohé menšie a ľahšie elektromobily len snívať. Tento výsledok dokazuje, že Mercedes sa nezameral len na zväčšenie batérie, ale na dokonalé zladenie všetkých komponentov – od aerodynamiky cez riadenie energie až po minimalizáciu strát.
Kedy si budeme môcť kúpiť takéto auto?
A teraz tá najdôležitejšia otázka. Kedy sa táto technológia dostane do bežných áut? Mercedes priznáva, že hoci sú výsledky testov fantastické, masová výroba solid-state batérií je stále hudbou budúcnosti. Ide o extrémne zložitý a drahý proces. Automobilka však intenzívne pracuje na tom, aby túto technológiu čo najskôr sprístupnila zákazníkom. Prvé modely s touto revolučnou batériou by sa mohli v showroomoch objaviť koncom tohto desaťročia. Bude to znamenať definitívny koniec kompromisov.

Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk
Budúcnosť je tu a je elektrická
Tento rekord nie je len o jednom aute alebo jednej značke. Je to historický míľnik pre celú elektromobilitu. Mercedes ukázal svetu, že dojazd 1000+ kilometrov nie je žiadna fantázia, ale dosiahnuteľná realita. Týmto sa definitívne odstraňuje najväčší argument všetkých odporcov elektromobilov. Budúcnosť, v ktorej sú elektrické autá praktickejšie, výkonnejšie a pohodlnejšie ako tie spaľovacie, je bližšie, ako sme si kedy dokázali predstaviť. Čakajú nás naozaj vzrušujúce časy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
S Mercedesom EQS je to ťažký oriešok. Aká je budúcnosť tohto modelu?
Nový Mercedes triedy S príde v roku 2030 a bude (aj) elektrický
Mercedes-Benz pripravuje 18 nových modelov: najväčší program v histórii značky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.