11.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/holgers.pictures).
Ak hľadáte auto s dieselovým motorom, máte čoraz menší výber a rozmanitosť modelov klesá. V Európe sa už prakticky neponúkajú malé autá s naftovým motorom. Taký je smutný záver správy, ktorú pripravil nemecký autoklub ADAC.

Foto: shutterstock.com/holgers.pictures
Ešte v polovici deväťdesiatych rokov bol dieselový motor vychádzajúcou hviezdou. Vďaka technológii turbo a priamemu vstrekovaniu sa konečne zbavil imidžu lenivého pohonu, ktorý sa hodil len do nákladných áut, taxíkov a traktorov. Diesel sa zrazu stal nielen úsporným, ale aj trendovým. Jeho podiel na trhu neustále rástol a na začiatku tohto tisícročia dosahoval v Nemecku takmer 50 percent. Zdalo sa, že jeho najlepšie časy ešte len prídu…
Všetko sa však zmenilo. Podľa Spolkového úradu pre motorové vozidlá je dnes podiel áut s naftovým motorom (vrátane mild-hybridov) len 20 percent. Prečo?
Dieselgate a vysoké náklady: Prečo diesel stráca pôdu pod nohami?
Obrovský vplyv mal bezpochyby škandál s dieselovými motormi Volkswagenu, známy ako Dieselgate, ktorý bol odhalený v septembri 2015. To prispelo k strate dôvery zákazníkov v naftové pohony ako relatívne ekologické. Je to o to paradoxnejšie, že moderné dieselové jednotky sú v skutočnosti pomerne nízkoemisné, pokiaľ ide o škodlivé látky.
Okrem toho rozsiahle kampane a vládna podpora pre elektrické vozidlá spôsobili zmenu v preferenciách kupujúcich. Prísne emisné predpisy navyše výrazne zvýšili náklady na výrobu dieselových motorov. Bez filtra pevných častíc (DPF), ventilu recirkulácie výfukových plynov a katalyzátorov SCR, ktoré pomocou AdBlue znižujú emisie NOx, dnes už dieselové vozidlo nezaregistrujete. V prípade malých áut sa technická náročnosť a vysoká cena jednoducho neoplatia.
Malé autá bez nafty, kompakty na ústupe
Výsledkom je, že výrobcovia už neponúkajú ani jedno malé auto s dieselovým motorom. Pre porovnanie, pred desiatimi rokmi bolo na výber ešte 47 rôznych variantov malých áut s naftovým motorom. A redukcia pohonov zúri aj vo vyšších triedach. Dokonca aj populárny VW T-Roc už v novej generácii nie je dostupný ako diesel.
Ak teda chceme auto s naftovým motorom, musíme sa rozhodnúť aspoň pre vozidlo z kompaktnej triedy. V ponuke (v Nemecku) je stále aspoň 50 verzií vozidiel – pred desiatimi rokmi ich bolo ešte 89. Napríklad v prípade VW Golf VII bolo v roku 2015 dostupných osem variantov s dieselovým motorom. V súčasnosti sú dostupné len dva varianty súčasného Golfa VIII. Podobná situácia je aj v prípade BMW radu 3. Pred desiatimi rokmi bolo dostupných 14 verzií s dieselovým motorom, no súčasná generácia má len štyri.

Foto: shutterstock.com/wsf-s
V luxusnej triede tiež čoraz menej nafty
V triede luxusných áut je čoraz ťažšie nájsť modely s naftovým motorom. Dokonca aj klasické sedany, ako sú BMW radu 7 a Mercedes triedy S, majú čoraz menšiu ponuku. Čiastočne je to spôsobené tým, že tieto modely sú čoraz častejšie nahrádzané SUV s elektrickým pohonom.
Jedinou nádejou pre diesel tak zostávajú ešte rodinné vany, ako sú VW Multivan alebo Citroën Spacetourer. V tejto skupine áut je naftový motor stále najefektívnejším a najvhodnejším variantom pohonu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Cupra Tindaya: Nástupca Formentora alebo úplne nový model? Toto je budúcnosť značky!
Svieti vám TÁTO kontrolka? Môže to byť banalita, ale aj drahá porucha imobilizéra!
Najdlhší tunel sveta: Meria 24,5 km a jeho vnútro navrhli psychológovia!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.