10.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/otomobil).
Moderné autá sa čoraz viac podobajú na počítače na kolesách. Žiaľ, mnohé systémy, ktoré mali vodičom uľahčovať život a zlepšovať bezpečnosť, v praxi zlyhávajú a len otravujú. Často sa im neoplatí dôverovať. Predstavujeme vám našich TOP 10 najzbytočnejších systémov v autách.

Foto: shutterstock.com/otomobil
1. Inteligentný asistent rýchlosti (ISA)
Systém ISA, povinný v nových autách predávaných v EÚ od roku 2024, mal byť prelomom v bezpečnosti. V praxi? Jeho účinnosť je, jemne povedané, problematická. „Kreativita“ našich cestárov, ktorí často umiestňujú značky nečitateľne alebo protichodne, systém účinne mätie. Kamery často čítajú značky zo susedných pruhov a dáta z navigácie bývajú zastarané. Výsledkom je neustále pípanie a otravné upozornenia.
2. Systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS)
TPMS je povinný od roku 2014. Jeho účinnosť však závisí od verzie. Priame systémy (so senzormi v kolesách) sú presné, ale drahé. Nepriame systémy (využívajúce snímače ABS) sú lacnejšie, ale menej presné. Ak všetky pneumatiky strácajú vzduch rovnomerne, systém mlčí.
3. Monitorovanie pozornosti vodiča
Tieto systémy majú predchádzať nehodám spôsobeným únavou. V praxi však často otravujú. V mnohých autách stačí pozrieť na dotykovú obrazovku alebo si zívnuť, aby systém usúdil, že strácate koncentráciu. Výsledkom sú neustále alarmy, ktoré namiesto pomoci rozptyľujú.
4. Indukčné nabíjačky
Mali byť revolúciou – stačí položiť telefón a nabíja sa. Problém je, že mnohé fungujú len s „holými“ telefónmi a puzdro nabíjanie blokuje. A čo je horšie, pri intenzívnom používaní sa telefón často prehrieva a vypína.

Foto: shutterstock.com/Roman Vyshnikov
5. Automatické svetlá
Moderné adaptívne a maticové svetlomety ponúkajú úžasnú kvalitu osvetlenia, no ich automatické fungovanie v niektorých modeloch stále zaostáva. Systémy často reagujú príliš pomaly na protiidúce vozidlá, čo vedie k oslepovaniu ostatných vodičov.
6. Automatické stierače
Tento systém je v autách už roky. Nenašiel som však auto, ktoré by stierače regulovalo tak, aby mi to neprekážalo. Raz stiera ako šialený, keď to nie je potrebné, a inokedy, keď naozaj prší, sa stierače nepohybujú dostatočne rýchlo.
7. Digitálne spätné zrkadlá (kamery)
V teórii má toto riešenie množstvo výhod – menší aerodynamický odpor, lepší obraz v tme. V praxi však môžu byť problematické. Zlé umiestnenie obrazovky alebo nekvalitné kamery môžu sťažiť manévrovanie. Navyše, uhol pohľadu sa nemení s polohou hlavy, ako pri klasickom zrkadle.
8. Továrenská navigácia (v spaľovacích autách)
V elektromobiloch má továrenská navigácia zmysel, pretože je prepojená s databázou nabíjačiek. V autách so spaľovacími motormi však továrenské navigácie zvyčajne dokážu menej ako bezplatná navigácia v smartfóne.

Foto: shutterstock.com/Flystock
9. Automatické parkovanie
Vo väčšine modelov funguje automatické parkovanie len na takých veľkých a jednoduchých miestach, že ak tam niekto nevie zaparkovať bez pomoci elektroniky, radšej by nemal sadať za volant. Systémy sú často pomalé a dokážu zablokovať premávku.
10. Asistent udržiavania v jazdnom pruhu
Systém, o ktorom jedni povedia, že je skvelý, a iní, že je tragický. Všetko závisí od auta. V najnovších modeloch je to zvyčajne dobré riešenie, no v starších autách môže byť neskutočne otravný. Často koriguje jazdu, keď to nie je potrebné, a niekedy dokonca vytrháva volant z rúk.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo Volkswagen odmieta moderné výstrelky? Dôvod je geniálne jednoduchý a ušetrí vám peniaze!
Koniec experimentom! Nový Hyundai Tucson mení tvár, interiér je ako z inej planéty!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.