10.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo).
Vodiči si zvykli na moderné autá, že veľa vecí robia za nich samé. Niekedy sa však spoliehanie výlučne na automaticky fungujúce systémy môže skončiť tým, že vodič nevedomky porušuje zákon. A to sa môže skončiť pokutou. Súčasné autá sú vybavené pokročilými systémami automatického osvetlenia, ale dá sa im veriť na sto percent? Ukazuje sa, že mnohí vodiči, ktorí sa úplne spoliehajú na elektroniku, sa nevedomky vystavujú pokutám a vytvárajú nebezpečenstvo na ceste, pretože neprispôsobujú osvetlenie aktuálnym podmienkam.

Foto: shutterstock.com/Best Auto Photo
Počas dažďa túto funkciu radšej vypnite
Automatické denné svietenie, aktivované spolu so spustením motora, sa osvedčuje pri dobrej viditeľnosti. Problém nastáva, keď sa poveternostné podmienky zhoršia. Vtedy by sa vodiči nemali pohybovať na svetlách pre denné svietenie, ale na stretávacích svetlách.
Preto práve aj v autách, ktoré sú „našpikované elektronikou“ a ktoré takmer všetko „robia za vodiča“, treba pravidelne kontrolovať, či svetlá fungujú správne – či sú zapnuté tie, ktorých používanie od vodiča vyžadujú dopravné predpisy. Obzvlášť sa to týka práve svetiel pre denné svietenie.
Nie vždy môžete jazdiť na denných svetlách
V takýchto podmienkach sa neoplatí spoliehať výlučne na automatiku. Snímače súmraku, hoci majú uľahčovať život, bývajú nespoľahlivé. Reagujú s oneskorením alebo dokonca vôbec, čo môže viesť k jazde len na denných svetlách, čo je v rozpore s predpismi. Preto v takýchto podmienkach sa oplatí vypnúť režim auto a samostatne zapnúť stretávacie svetlá. Samotné skontrolovanie, na akých svetlách sa pohybujeme, nemusí stačiť, pretože v automatickom režime elektronika sama „rozhoduje“, kedy ktoré svetlá zapne.
Za svetlá je vždy zodpovedný vodič
Podľa zákona o cestnej premávke je na vodičovi povinnosť zapnúť stretávacie svetlá v situácii, keď to vyžadujú podmienky na ceste. Treba pamätať, že pri používaní svetiel pre denné svietenie sú zadné obrysové svetlá vypnuté, čo výrazne znižuje viditeľnosť vozidla pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Nové modely áut sú často vybavené snímačom dažďa, ktorý by teoreticky mal aktivovať stretávacie svetlá počas zrážok. Avšak, nie vždy sa naň dá spoľahnúť. Vodiči by mali sami kontrolovať, či bol zapnutý správny režim osvetlenia, a v prípade potreby zasiahnuť manuálne.

Foto: shutterstock.com/K-FK
Aká pokuta hrozí za jazdu na denných svetlách počas dažďa?
Zákon nepozná výnimky pre vodičov, ktorí sa vyhovárajú na nefunkčný snímač alebo chýbajúcu reakciu systému. Podľa platného sadzobníka hrozí za jazdu bez predpísaných svetiel v podmienkach zníženej viditeľnosti (napr. počas dažďa či hmly) pokuta 60 eur.
Polícia nemá povinnosť zisťovať, či vinu za nezapnutie svetiel nesie vodič alebo elektronika. Je to zodpovednosť osoby sediacej za volantom, bez ohľadu na to, či auto má automatický režim alebo nie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ušetrite si pokutu: Naučte sa tajné signály motorkárov.
Koniec experimentom! Nový Hyundai Tucson mení tvár, interiér je ako z inej planéty!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.