04.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tesla)
Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA) vysiela do Bruselu tvrdý odkaz. Ambiciózne ciele na zníženie emisií CO2 do roku 2030 sú podľa nich absolútne nereálne. Predaj elektromobilov sa spomaľuje, chýbajú nabíjačky a vlády rušia dotácie. Automobilky varujú, že ak politici nezmenia kurz, celý prechod na ekologickú dopravu môže skončiť fiaskom. Hrozí nielen nesplnenie cieľov, ale aj vážne poškodenie európskeho priemyslu.

Foto: youtube.com/@tesla
Ambiciózny plán verzus tvrdá realita
Európska únia si stanovila jasný cieľ. Do roku 2030 musia nové autá produkovať o 55 percent menej emisií CO2 v porovnaní s rokom 2021. Tento plán stál na jedinom predpoklade. Rátal s tým, že ľudia budú masovo prechádzať na elektromobily. Realita však ukazuje úplne iný obraz. Po počiatočnom boome sa predaj elektrických áut výrazne spomaľuje. Sen o rýchlej a hladkej elektrickej revolúcii sa rozplýva priamo pred očami a automobilky začínajú panikáriť.
Prečo sa elektrický sen rúca?
Dôvodov je hneď niekoľko a sú úplne logické. Elektromobily sú pre bežných ľudí stále príliš drahé. Na trhu chýbajú cenovo dostupné modely, ktoré by si mohla dovoliť priemerná rodina. Ďalším obrovským problémom je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra. Nabíjačky nerastú tak rýchlo, ako by bolo potrebné, a ich rozmiestnenie je nerovnomerné. Poslednou ranou pre trh bolo, keď kľúčové krajiny ako Nemecko či Francúzsko zrušili alebo výrazne obmedzili štedré dotácie na nákup elektromobilov.
Automobilky ukazujú prstom na politikov
Výrobcovia áut preto posielajú politikom jasný odkaz. Nemôžete od nás chcieť, aby sme vyrábali len elektromobily, ak pre ne nevytvoríte vhodné podmienky. ACEA tvrdí, že zodpovednosť leží na pleciach vlád a Európskej komisie. Práve oni musia zabezpečiť dostatok nabíjacích staníc, stabilné ceny energií a dlhodobé stimuly pre zákazníkov. Bez týchto základných predpokladov nemôžu nútiť ľudí, aby si kupovali autá, ktoré sú pre nich nepraktické a finančne nedostupné.
Aké je riešenie? Viac možností, nielen elektrina
Automobilky nežiadajú o úplné zrušenie ekologických cieľov. Navrhujú však oveľa realistickejší prístup. Volajú po takzvanej „technologickej neutralite“. To znamená, že by sa nemalo všetko vsádzať len na jednu kartu v podobe batériových elektromobilov. Do hry by sa mali vrátiť aj ďalšie technológie, ktoré dokážu znižovať emisie. Hovoríme o moderných a úsporných hybridoch, plug-in hybridoch a do budúcnosti aj o syntetických palivách (e-fuels). Tento mix technológií by podľa nich umožnil plynulejší a reálnejší prechod k čistej mobilite.

Foto: shutterstock.com/KRossHelen
Varovanie pre novú Európsku komisiu
Tento varovný výstrel mieri priamo na novú Európsku komisiu, ktorá sa čoskoro ujme funkcie. Automobilky ju vyzývajú, aby prehodnotila súčasnú, príliš rigidnú stratégiu. Ak sa nič nezmení, hrozí nielen nesplnenie cieľov na rok 2030, ale aj ohrozenie konečného zákazu spaľovacích motorov v roku 2035. ACEA varuje, že ak bude Európa naďalej ignorovať realitu trhu, môže stratiť svoju konkurencieschopnosť voči Číne a ďalším globálnym hráčom. Je najvyšší čas na zmenu kurzu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nový elektromobil, ktorý zničí trh: Cena od 8 800 eur, dojazd 530 km a revolučné batérie!
Revolúcia v New Yorku: Autonómne autá Waymo dostali zelenú, čoskoro zaplavia ulice Manhattanu!
Čínsky tank s výkonom 1400 koní: Toto trojtonové monštrum zahanbí Rolls-Royce aj Range Rover!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.