03.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MercBenzKing)
Predstavte si, že si kúpite nové auto, no niektoré jeho funkcie sú zamknuté. Ak ich chcete používať, musíte si priplatiť. Nie, toto nie je sci-fi, ale nová realita automobilového sveta. Výrobcovia objavili zlatú baňu v podobe predplatného za funkcie, ktoré sú vo vašom aute už fyzicky nainštalované. Najnovšie sa k tomuto trendu pridal Mercedes, ktorý vám za ročný poplatok ponúkne lepšie zrýchlenie. Vodiči sa búria a pýtajú sa, či si za svoje auto neplatia dvakrát.

Foto: youtube.com/@MercBenzKing
Chcete rýchlejšie auto? Pripravte si kreditku
Mercedes-Benz spustil pre svoje elektrické modely EQE a EQS novú službu s názvom „Acceleration Increase“. Za ročný poplatok v prepočte približne 1 100 eur vám automobilka na diaľku odomkne plný potenciál vášho vozidla. V praxi to znamená, že systém zvýši výkon elektromotorov a zlepší zrýchlenie z 0 na 100 km/h takmer o celú sekundu. Všetko potrebné, teda silnejšie motory a hardvér, už v aute máte z výroby. Platíte si len za softvérový kľúč, ktorý vám dovolí používať to, za čo ste už raz zaplatili pri kúpe auta.
BMW to už skúsilo a tvrdo narazilo
Tento nápad však nie je úplne nový. Pred časom sa o niečo podobné pokúsilo BMW, keď chcelo od zákazníkov pýtať mesačný poplatok za používanie vyhrievaných sedadiel. Tento krok vyvolal obrovskú vlnu nevôle a kritiky po celom svete. Zákazníci sa cítili podvedení a odmietli platiť za funkciu, ktorú ich auto fyzicky malo. BMW nakoniec pod tlakom verejnosti ustúpilo a od tohto kontroverzného modelu upustilo. Zdá sa však, že ostatné automobilky sa z tejto lekcie nepoučili a skúšajú to znova, len v inej podobe.
Prečo to automobilky vlastne robia?
Dôvodov je hneď niekoľko. Tým hlavným sú, samozrejme, peniaze. Predplatné vytvára pre automobilky nový a stabilný zdroj príjmov aj po predaji vozidla. Okrem toho si tým zjednodušujú výrobu. Namiesto toho, aby vyrábali desiatky rôznych verzií hardvéru, vyrobia len jednu, plne vybavenú. Jednotlivé funkcie potom zákazníkom odomykajú na diaľku podľa toho, za čo si zaplatia. Tento model im tiež umožňuje ponúknuť nižšiu základnú cenu auta a následne zarábať na dodatočných službách.

Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk
Budúcnosť na kolesách: Auto ako smartfón
Pripravte sa na to, že toto je len začiatok. V budúcnosti si pravdepodobne budeme priplácať za všetko možné. Od pokročilejších asistenčných systémov, cez výkonnejšie svetlomety, adaptívny podvozok až po špeciálne jazdné režimy. Vaše auto sa zmení na platformu, podobnú smartfónu, kde si budete dokupovať aplikácie a funkcie podľa potreby. Tento model otvára aj nové možnosti pre trh s ojazdenými vozidlami. Nový majiteľ si bude môcť aktivovať funkcie, ktoré ten predchádzajúci nechcel alebo nepotreboval.
Kde je hranica?
Tento nový biznis model však vyvoláva vážne etické otázky. Kde sa končí férová ponuka a začína obyčajné žmýkanie peňazí zo zákazníkov? Sme ešte stále majiteľmi áut, ktoré si kúpime, alebo si len prenajímame ich schopnosti? Automobilky nás presviedčajú o výhodách flexibility, no mnohí vodiči v tom vidia len ďalší spôsob, ako ich prinútiť platiť viac. Bude zaujímavé sledovať, ako sa k tomuto trendu postavia zákazníci a či ho prijmú, alebo sa mu postavia na odpor rovnako ako v prípade BMW.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Mercedes pripravuje konkurenta pre Porsche Taycan. Aké auto to bude?
Mercedes sa však nevzdáva motorov V8. Päťročný plán Nemcov stroskotal
Takto bude vyzerať najnovšie vlajkové SUV značky Mercedes. Na internete sa objavili prvé rendery
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.