03.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@IrixGuy)
Vlastníte novšie Audi A4, A5 alebo Q5? Potom zbystrite pozornosť. V tisíckach týchto prémiových áut sa skrýva časovaná bomba v podobe chybnej riadiacej jednotky. Problém sa prejaví náhle a nekompromisne. Na palubnej doske sa rozsvieti červená kontrolka SOS systému, auto sa odpojí od internetu a prestane fungovať GPS. Oprava stojí tisíce eur a automobilka sa k problému dlho stavala macošsky. Tento masový problém môže majiteľom spôsobiť nielen finančné straty, ale aj vážne problémy na technickej kontrole.

Foto: youtube.com/@IrixGuy
Vaše Audi je zrazu offline
Predstavte si tú situáciu. Idete vo svojom modernom Audi a zrazu sa na displeji objaví varovná hláška „Porucha systému tiesňového volania“. Následne zistíte, že vám nefunguje navigácia, nemôžete telefonovať cez Bluetooth a online služby Audi Connect sú mŕtve. Vaše auto sa v zlomku sekundy zmenilo na drahú offline krabicu. Presne toto zažívajú tisíce majiteľov modelov Audi A4, A5 a Q5 vyrobených v rokoch 2020 až 2024. Nejde o žiadnu softvérovú chybu, ktorú vyrieši reštart. Problém je oveľa vážnejší a skrýva sa hlboko v útrobách vozidla.
Zlyháva jediná súčiastka
Za všetkým stojí zlyhanie jedinej, no kľúčovej súčiastky. Ide o telematickú riadiacu jednotku, známu pod technickým označením J949. Tento modul slúži ako centrálny komunikačný mozog celého vozidla. Zabezpečuje pripojenie na internet, GPS signál, fungovanie mikrofónu a predovšetkým komunikáciu so záchrannými zložkami v prípade nehody. Z neznámych dôvodov táto jednotka v tisíckach áut jednoducho prestane fungovať. Ide o hardvérovú poruchu, ktorú žiadna softvérová aktualizácia nedokáže natrvalo opraviť.
Pomalá a neochotná reakcia Audi
Hoci ide o masový problém, ktorý zaplavil internetové fóra a servisy, automobilka Audi sa k nemu dlho stavala veľmi vlažne. Namiesto zvolávacej akcie riešila každý prípad individuálne v rámci záruky. To viedlo k extrémne dlhým čakacím lehotám na náhradné diely, ktoré sa niekedy natiahli aj na niekoľko mesiacov. Neskôr automobilka vydala softvérovú aktualizáciu, ktorá však problém často len dočasne zamaskovala. Až pod tlakom médií a nespokojných zákazníkov spustila takzvanú servisnú kampaň (TPI 2074478/1), v rámci ktorej chybný diel vymieňa.
Oprava za tisíce a hrozba straty STK
Ak je vaše auto ešte v záruke, máte šťastie. Servis vám diel vymení bezplatne. Ak ste však už po záruke, pripravte si poriadny balík peňazí. Cena za výmenu telematickej jednotky sa pohybuje na úrovni 1 200 až 1 500 eur. To však nie je všetko. Nefunkčný systém tiesňového volania (eCall) je podľa európskej legislatívy vážnou bezpečnostnou chybou. Vozidlo s takouto poruchou je technicky nespôsobilé na premávku a nemalo by prejsť technickou kontrolou (STK). Riskujete tak nielen svoju bezpečnosť, ale aj stratu platnosti technického preukazu.

Foto: youtube.com/@VisualCarReviews
Čo robiť, ak sa to stane vám?
Ak sa na vašom displeji objaví spomínaná varovná hláška, neignorujte ju. Okamžite kontaktujte autorizovaný servis Audi. Pri komunikácii sa odvolajte na internú servisnú kampaň s číslom TPI 2074478/1. Aj keď je vaše auto tesne po záruke, buďte neústupčiví a žiadajte o opravu v rámci takzvanej kulancie. Ide o známu a rozšírenú výrobnú vadu a automobilka by mala prevziať zodpovednosť. Nenechajte sa odbiť a bojujte za svoje práva.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
VW, Audi, BMW a Mercedes vracajú úder! Pripravte sa na záplavu noviniek
Audi ukázalo svetu nový A6 sedan: najefektívnejšie spaľovacie auto vo svojej histórii!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.