Elektro, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Paradox elektromobilov: Agresívna jazda predlžuje životnosť batérie? Odborníci vysvetľujú!

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Somchai_Stock). Nová vedecká štúdia vyvolala medzi majiteľmi elektromobilov obrovský zmätok. Jej výsledky si mnohí vysvetlili tak, že agresívna jazda a neustále stláčanie plynového pedála je...

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Somchai_Stock).

Nová vedecká štúdia vyvolala medzi majiteľmi elektromobilov obrovský zmätok. Jej výsledky si mnohí vysvetlili tak, že agresívna jazda a neustále stláčanie plynového pedála je kľúčom k dlhšej životnosti batérie. Odborníci však dvíhajú varovný prst a vysvetľujú, že ide o nebezpečné nedorozumenie, ktoré môže vašu drahú batériu naopak zničiť.

Vodič v elektromobile
Paradox elektromobilov: Agresívna jazda predlžuje životnosť batérie? Odborníci vysvetľujú!
Foto: shutterstock.com/Somchai_Stock

Štúdia, ktorá si vyžaduje interpretáciu

Pred niekoľkými týždňami prestížny vedecký časopis Nature uverejnil štúdiu s názvom „Dynamický cyklus zlepšuje životnosť batérie“. Vedci porovnali, ako sa batérie správajú pri konštantnom a stabilnom vybíjaní a pri simulácii reálnych podmienok jazdy s premenlivými cyklami.

Hlavným záverom štúdie bolo, že batérie vystavené konštantnej záťaži sa opotrebovali oveľa rýchlejšie. Po zverejnení štúdie mnohí vodiči elektromobilov nesprávne interpretovali výsledky a dospeli k záveru, že pravidelné agresívne stláčanie plynového pedála a „užívanie si“ výkonu vozidla predlžuje životnosť batérie.

To však vôbec nie je to, čo výskum v skutočnosti zistil.

Odborníci uvádzajú veci na pravú mieru

Výsledky štúdie vyvolali taký chaos, že sa k nim museli vyjadriť aj špecialisti na batérie zo spoločnosti Aviloo. Tí potvrdili, že štúdia nie je chybná, no jej interpretácia zo strany verejnosti áno.

Spoločnosť zdôrazňuje, že práve správanie za volantom môže výrazne skrátiť životnosť batérie. Dôvod je jednoduchý. Pri intenzívnej a agresívnej jazde batéria spotrebuje oveľa viac energie. To vedie k väčšiemu počtu nabíjacích cyklov, väčšiemu zaťaženiu batérie a v konečnom dôsledku k skráteniu jej životnosti.

„Ak jazdíte úsporne, počas životnosti batérie ušetríte približne desať percent energie. To znamená, že 100 000 km s úspornou jazdou zodpovedá približne zaťaženiu batérie pri 110 000 km s agresívnym štýlom jazdy,“ vysvetľuje Nikolaus Mayerhofer, zakladateľ spoločnosti Aviloo.

Nabíjanie
Batéria je najdrahšou súčasťou elektromobilu, preto je starostlivosť o ňu kľúčová.
Foto: shutterstock.com/Canetti

Ako sa teda správne starať o batériu?

Spoločnosť Aviloo preto majiteľom elektromobilov prináša niekoľko jednoduchých rád, ako sa o svoju batériu čo najlepšie starať:

  • Jazdite úsporne a plynulo.
  • Pokiaľ to nie je nevyhnutné, vyhýbajte sa rýchlemu nabíjaniu.
  • Nenabíjajte batériu na viac ako 80 %, pokiaľ sa nechystáte na dlhú cestu.
  • Nenechávajte auto s plne nabitou batériou stáť dlhší čas.

Že sa správna starostlivosť oplatí, dokazuje aj nedávna štúdia modelu VW ID.3. Majiteľ po štyroch rokoch a 172 000 najazdených kilometrov odstavil vozidlo na dlhší čas a udržiaval ho pri maximálnom nabití, no dojazd mu klesol len o 13 kilometrov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký štýl jazdy preferujete vo svojom elektromobile?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Otras na automobilovom trhu: Mercedes sa zbavuje akcií Nissanu. Čo to znamená pre japonskú značku?

Myslíte si, že je to RAV4? Omyl! TOTO je najpredávanejší hybrid od Toyoty na svete

Desivé zábery: Japonsko sa pripravuje na možnú katastrofu.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Prchajúci stan či Hadrák: Príbeh legendárneho Velorexu, ktorý ste mohli šoférovať s vodičákom na motorku!

02.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@pannoniaduna) Je to legenda, na ktorú sa nezabúda. Trojkolesové vozidlo s karosériou z koženky, ktoré brázdilo cesty Československa a dodnes…

Ako ušetriť palivo? Zabudnite na mýty z autoškoly.

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jovan M). Hoci autá s karburátormi nájdeme dnes už len v múzeách, mnohí vodiči sa stále riadia radami, ktoré platili…

Nafúkate z Kofily 1,18 promile? Šokujúci test odhalil, ktoré sladkosti vás môžu dostať do problémov!

02.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kofila) To, že za volantom môžete nafúkať aj bez toho, aby ste pili alkohol, už asi viete. Čo však poviete…

Nová Kia Stonic prichádza s odvážnym dizajnom a kompletne novým interiérom!

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AmCamAuto). Kia odhalila modernizovanú verziu svojho malého crossoveru Stonic. Zatiaľ čo pri faceliftoch sme zvyknutí len na decentné zmeny, Kia…

Legendárna značka prepúšťa 550 ľudí! Budúcnosť je neistá

02.09.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame). Britský výrobca športových áut Lotus ohlásil drastické škrty. V sídle spoločnosti v Hetheli príde o prácu až 550 ľudí,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov