01.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear)
Éra moderného Fordu GT sa končí a automobilka sa rozhodla pre tú najväčšiu a najdrahšiu bodku, akú si len viete predstaviť. Svetu predstavila finálnu verziu s názvom Ford GT Mk IV. Nejde však o auto na bežné cesty. Je to nekompromisné okruhové monštrum, ktoré vzdáva hold legendárnemu víťazovi Le Mans z roku 1967. Vznikne len 67 kusov, každý s cenovkou, z ktorej sa vám zatočí hlava. Toto nie je len auto, toto je okamžitá legenda a investícia pre hŕstku vyvolených.

Foto: youtube.com/@TopGear
Labutia pieseň jednej ikony
Ford sa lúči vo veľkom štýle. Namiesto tichého odchodu do dôchodku pripravil pre svojich najvernejších fanúšikov a zberateľov skutočnú lahôdku. Nový GT Mk IV je poslednou a najextrémnejšou verziou súčasnej generácie. Automobilka ho vyvinula v spolupráci so spoločnosťou Multimatic, ktorá sa stará aj o stavbu pretekárskych špeciálov. Cieľom nebolo vytvoriť len ďalšie rýchle auto, ale stvoriť stroj, ktorý bude dôstojnou poctou svojmu slávnemu predkovi. Ten v roku 1967 dominoval na najťažších pretekoch sveta a navždy sa zapísal do histórie.
Srdce beštie s výkonom cez 800 koní
Pod kapotou tohto monštra sa ukrýva špeciálne vyladený motor 3.5 V6 EcoBoost s dvoma turbodúchadlam. Inžinieri z neho dokázali vydolovať výkon viac ako 800 konských síl. Sila sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom čisto pretekárskej sekvenčnej prevodovky. Zabudnite na akékoľvek kompromisy. Všetko na tomto aute podriadili jedinému cieľu – maximálnej rýchlosti na okruhu. Nejde len o motor, ale aj o podvozok. Ten využíva špičkové adaptívne tlmiče od firmy Multimatic, ktoré umožňujú dokonalé nastavenie pre každú trať.
Dizajn v službách aerodynamiky
Už na prvý pohľad zistíte, že toto nie je bežný Ford GT. Konštruktéri radikálne prepracovali karosériu, kompletne ju vyrobili z uhlíkových vlákien a predĺžili jej zadnú časť do podoby „longtail“. Tento dizajn pritom neslúži len na vizuálny efekt, ale zlepšuje aerodynamiku a stabilitu vozidla. Inšpiruje sa pretekárskymi autami z minulosti a jeho hlavnou úlohou je zabezpečiť dokonalú aerodynamickú stabilitu v extrémne vysokých rýchlostiach. Každý jeden otvor, každá línia a obrovské zadné krídlo slúžia na to, aby auto doslova lepilo na asfalte a prechádzalo zákrutami s neuveriteľnou istotou.
Exkluzivita, ktorá má svoju cenu
Ak ste si už začali chystať peniaze, musíme vás sklamať. Dostať sa k tomuto autu nie je vôbec jednoduché. Ford vyrobí iba 67 kusov, čo je symbolický odkaz na rok víťazstva v Le Mans. Každý jeden kus stojí v prepočte približne 1,6 milióna eur. A ani to vám nestačí. Záujemcovia musia prejsť prísnym výberovým procesom, ktorý riadi priamo spoločnosť Multimatic. Tá si vyberie len tých najhodnejších kandidátov. Je to exkluzivita v tej najčistejšej podobe, ktorá zaručuje, že toto auto zostane navždy raritou.

Foto: youtube.com/@TopGear
Viac ako len auto
Ford GT Mk IV nie je len o rýchlosti a peniazoch. Je to oslava histórie, inžinierskeho umenia a vášne pre motoršport. Je to posledný výkrik jednej generácie superšportov predtým, ako svet definitívne ovládne elektrina. Pre 67 šťastných majiteľov to bude vrchol ich zberateľskej kariéry. Pre nás ostatných zostane snom a pripomienkou toho, aké úžasné a extrémne autá dokáže ľudská vynaliezavosť stvoriť. Je to dokonalá bodka za jedným neuveriteľným príbehom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Curry šokuje svet: Jeho nový Ford GT vyráža dych aj znalcom
Mustang V8 bude v budúcom roku drahší ako doteraz. Prečo Ford zvyšuje ceny?
Legenda ožíva: Ford Mustang prichádza s nostalgickým balíkom FX
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.