24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WalterKoren)
Písal sa rok 1999, keď Audi na frankfurtskom autosalóne predstavilo niečo, na čo svet nebol pripravený. Malé, zvláštne tvarované auto s označením A2. Nebolo to však len ďalšie mestské vozidlo. Išlo o technologickú revolúciu na kolesách, ktorá sa pýšila celohliníkovou karosériou a extrémne nízkou spotrebou. Napriek všetkým inováciám sa z neho stal komerčný prepadák. Dnes, po 25 rokoch, sa na tento nepochopený klenot pozeráme úplne inak a mnohí ho považujú za kultovú klasiku.

Foto: youtube.com/@WalterKoren
Hliníková revolúcia v malom balení
Najväčším tromfom Audi A2 bola bezpochyby jeho konštrukcia. Inžinieri použili technológiu Audi Space Frame (ASF), čo v praxi znamenalo, že celá karoséria bola vyrobená z hliníka. Vďaka tomu základný model vážil neuveriteľných 895 kilogramov. Táto nízka hmotnosť mala priamy vplyv na jazdné vlastnosti a predovšetkým na spotrebu paliva. Audi týmto krokom ukázalo svetu, že prémiové technológie nepatria len do luxusných limuzín, ale môžu priniesť revolúciu aj v segmente malých áut.
Dizajn, ktorý rozdeľoval spoločnosť
Audi A2 rozhodne nebolo auto, ktoré by ste na parkovisku prehliadli. Jeho jednoliate, takmer vajcovité tvary boli výsledkom snahy o čo najlepšiu aerodynamiku. Vysoká strecha a krátke previsy maximalizovali vnútorný priestor, no zároveň vytvárali vzhľad, ktorý si ľudia buď zamilovali, alebo ho nenávideli. Pre konzervatívnych zákazníkov na prelome milénií to bolo jednoducho príliš odvážne sústo. Dizajn však neklamal, auto bolo vďaka nemu mimoriadne efektívne a ticho rezalo vzduch.
Spotreba, o akej sa vám ani nesnívalo
Nízka hmotnosť a skvelá aerodynamika sa pretavili do fenomenálnej spotreby. Absolútnym kráľom úspornosti bola verzia 1.2 TDI, známa aj ako „3L“. Toto označenie nebolo náhodné, auto si v priemere pýtalo menej ako 3 litre nafty na 100 kilometrov. Aj ostatné motorizácie, ako napríklad benzínová 1.4 alebo silnejšia naftová 1.4 TDI, patrili k špičke vo svojej triede. V dnešnej dobe vysokých cien palív a tlaku na emisie pôsobia tieto hodnoty ako zjavenie z budúcnosti.
Praktické a zároveň zvláštne riešenia
Interiér bol napriek kompaktným rozmerom prekvapivo priestranný. Mohla za to takzvaná „sendvičová podlaha“, ktorá umožnila posunúť sedadlá a vytvoriť viac miesta pre nohy. Najväčšou zvláštnosťou však bola predná kapota. Tá sa nedala klasicky otvoriť. Namiesto toho malo A2 vpredu len malý servisný panel (Serviceklappe), cez ktorý ste mohli dolievať olej či vodu do ostrekovačov. Celá kapota bola priskrutkovaná a prístup k motoru mali len mechanici v servise.

Foto: shutterstock.com/Dmitry Eagle Orlov
Prečo sa teda nepredávalo?
Geniálna technika a nízka spotreba nestačili. Hlavným dôvodom neúspechu bola vysoká cena. Výroba hliníkovej karosérie bola mimoriadne nákladná, čo sa odrazilo na konečnej sume, ktorú musel zákazník zaplatiť. Audi A2 tak bolo drahšie ako jeho hlavný konkurent, Mercedes-Benz triedy A, a zákazníci jednoducho neboli ochotní priplatiť si za technológie, ktorým v tej dobe ešte úplne nerozumeli. Trh na takýto pokrokový automobil jednoducho nebol pripravený.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najúspornejšie Audi v histórii? Výsledky spaľovania sú ohromujúce. Dnes stojí menej ako 2 700 eur
Tieto autá sú kráľmi úspor: Skutočné dáta spotreby paliva od viac než milióna vodičov!
Chcete doplniť kvapalinu do ostrekovačov? V niektorých autách to je problém
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.