24.08.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@business)
Automobilový svet zažíva zemetrasenie. Čínske značky na čele s gigantom BYD valcujú trhy s cenovo dostupnými elektromobilmi a tradičné európske či japonské automobilky začínajú panikáriť. Ich odpoveďou však nemá byť len znižovanie cien, ale technologický skok, ktorý zmení pravidlá hry. V tajných laboratóriách sa rodí revolúcia v podobe solid-state batérií. Práve táto technológia má byť kľúčom k porážke čínskeho draka a k návratu na vrchol.

Foto: youtube.com/@business
Čínsky valec sa nezastavuje
Súčasná situácia je pre západné značky alarmujúca. Čína ovláda nielen výrobu, ale aj celý dodávateľský reťazec pre súčasné lítium-iónové batérie, najmä lacnejšiu LFP technológiu. To im umožňuje vyrábať elektromobily za ceny, ktorým Európa jednoducho nedokáže konkurovať. Šéf koncernu Stellantis, Carlos Tavares, otvorene hovorí o brutálnej cenovej vojne, ktorá ohrozuje samotnú existenciu európskeho automobilového priemyslu. Bez zásadnej zmeny hrozí, že naše cesty čoskoro zaplavia výlučne čínske autá.
Zázračná technológia ako jediná nádej
Odpoveďou na túto hrozbu majú byť takzvané solid-state batérie, teda batérie s pevným elektrolytom. Oproti dnešným batériám s tekutým elektrolytom ponúkajú hotové zázraky. Sľubujú oveľa vyššiu energetickú hustotu, čo v praxi znamená výrazne dlhší dojazd na jedno nabitie. Okrem toho umožnia extrémne rýchle nabíjanie, ktoré by sa mohlo priblížiť času potrebnému na natankovanie benzínu. A čo je najdôležitejšie, sú oveľa bezpečnejšie, pretože neobsahujú horľavé kvapaliny.
Miliardy tečú do vývoja
Nejde len o plané reči. Automobilky ako Stellantis a Mercedes-Benz investujú obrovské peniaze do amerického startupu Factorial Energy, ktorý patrí medzi lídrov vo vývoji tejto technológie. Nezaostávajú ani Japonci. Toyota, Nissan a Honda takisto masívne investujú a práve Toyota drží najviac patentov v tejto oblasti. Všetci si uvedomujú, že kto prvý zvládne masovú výrobu solid-state batérií, získa obrovskú konkurenčnú výhodu a bude diktovať trendy na ďalšie desaťročie.
Preteky s časom a nákladmi
Má to však jeden obrovský háčik. Výroba týchto batérií je zatiaľ extrémne drahá a komplikovaná. Vedci a inžinieri po celom svete sa snažia nájsť spôsob, ako spustiť sériovú výrobu za prijateľnú cenu. Je to doslova súboj s časom. Ak sa im to nepodarí dostatočne rýchlo, čínska konkurencia si medzitým upevní svoju pozíciu na trhu tak, že ju už bude nemožné ohroziť. Prvé lastovičky v podobe sériovo vyrábaných áut s touto technológiou očakávame najskôr v rokoch 2026 až 2028.

Foto: youtube.com/@TheElectricExplorer
Budúcnosť visí na vlásku
Stojíme na prahu novej éry. Automobilky vsadili všetko na jednu kartu a dúfajú, že im prinesie spásu. Ak sa im podarí skrotiť technológiu solid-state batérií a urobiť ju dostupnou pre masy, môžu zvrátiť nepriaznivý vývoj. Ak zlyhajú, budúcnosť európskeho a japonského automobilového priemyslu vyzerá veľmi pochmúrne. Pre nás, zákazníkov, sú to však dobré správy. Tento zúfalý boj totiž urýchľuje vývoj a prináša inovácie, z ktorých budeme nakoniec profitovať všetci.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
BYD v problémoch: Výroba klesá, sklady sa plnia
Nová technológia BYD môže zmeniť svet elektromobilov
Audit odhaľuje: Ako BYD a Chery zneužívali vládne dotácie na elektromobily
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.