23.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Scharfsinn).
Nová štúdia odhalila, aké farby áut Európania preferujú, a výsledky sú prekvapivo jednotvárne. Zabudnite na pestré odtiene, na cestách vládnu neutrálne tóny ako sivá, biela a čierna. Zatiaľ čo marketingové kampane lákajú na žiarivé farby, zákazníci sa pri kúpe držia pri zemi. Dôvod je často čisto praktický.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Aká farba je kráľovnou ciest?
Podľa najnovších údajov spoločnosti Jato Dynamics sú preferencie Európanov úplne jasné. Neutrálne farby dominujú s pozoruhodnou stálosťou. Ak sa pozrieme na päť najväčších trhov, zistíme, že sivá, biela a čierna si ukrojili takmer 70 % z celkového koláča.
Najviac Európanov, ktorí si v roku 2024 kúpili nové auto, si zvolilo odtieň sivej (27,3 %). Hneď za ňou nasleduje biela (22 %) a trojicu uzatvára elegantná čierna (18 %). Obľúbená modrá a červená farba zostávajú ďaleko pozadu, pričom modrú si vybralo 12,1 % a červenú len 7,4 % zákazníkov. Žiarivé možnosti ako zelená, žltá či oranžová zostávajú len okrajovou záležitosťou pre odvážlivcov.
Marketing vs. realita: Prečo volíme nudu?
Tento trend dokonale ilustruje príklad Renaultu Clio. V marketingových kampaniach ho automobilka často prezentuje v žiarivej modrej farbe, ktorá púta pozornosť v televízii aj na internete. Zákazníci si však vo finále aj tak vyberajú tradičné odtiene. Dôvodom sú praktické ohľady, ako napríklad zostatková hodnota vozidla.
Výrazné marketingové farby síce zaujmú a vytvoria emocionálnu väzbu, no konzervatívne rozhodnutia pri kúpe chránia hodnotu investície. Na druhej strane, niektoré modely ako Fiat 500 alebo nový Renault 5 ukazujú, že zákazníci majú chuť aj na živé odtiene – žltú, zlatú, červenú či modrú, ktoré sú pri týchto modeloch výrazne populárnejšie. Keď emócie zvíťazia nad čisto racionálnymi kritériami, expresívne palety farieb umožňujú nielen odlíšenie, ale aj prémiové ceny.

Foto: shutterstock.com/K-FK
Rozdiely sa nájdu v interiéri
Zatiaľ čo pri farbe karosérie sú si Európania podobní, v interiéri sa ich vkus líši. Preferencie ukazujú, že severná Európa vyhľadáva prémiové povrchové úpravy, zatiaľ čo zákazníci na juhu nie sú takí nároční a uprednostňujú cenovo dostupnejšie varianty.
Zákazníci v Nemecku (57 %) a Spojenom kráľovstve (53 %) dávajú prednosť prémiovým materiálom pred textilom. Za kožené interiéry sú ochotní minúť od 500 do 1 000 eur. Naopak, Španielsko (85 %), Taliansko (75 %) a Francúzsko (75 %) uprednostňujú textilné čalúnenie ako cenovo dostupný základ.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Symbol na diaľnici, ktorý mnohí vodiči ignorujú: Hrozí mastná pokuta!
Tajomné písmeno B v automate: Viete, na čo slúži v hybridoch a elektromobiloch?
Povinný systém v autách, ktorý vodiči nenávidia: Ako ho vypnúť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.