22.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NissanAustralia).
Pri opisovaní výkonu motora sa vždy stretávame s dvoma kľúčovými pojmami: výkon a krútiaci moment. Oba majú zásadný vplyv na zrýchlenie a celkovú charakteristiku vozidla. Hoci si motoristi čoraz viac uvedomujú ich dôležitosť, stále prebiehajú debaty o tom, ktorý z týchto parametrov je vlastne dôležitejší. Poďme sa na to pozrieť bližšie a objasniť si, v čom spočíva ten hlavný rozdiel.

Foto: youtube.com/@NissanAustralia
Čo je to krútiaci moment a aký je rozdiel oproti výkonu?
Na začiatok je dôležité si tieto dva pojmy poriadne vysvetliť. Zjednodušene povedané, krútiaci moment je sila motora. Čím je jeho hodnota vyššia, tým ľahšie dokáže auto prekonať rôzne odpory, napríklad pri ťahaní ťažkého nákladu alebo jazde do strmého kopca. Na druhej strane, výkon motora definuje prácu, ktorú motor vykoná za určitý čas. Výkon priamo vyplýva z krútiaceho momentu a otáčok motora.
Skvelým príkladom na pochopenie rozdielu je porovnanie veternej elektrárne a malého kancelárskeho ventilátora. Obrovské listy veternej elektrárne sa otáčajú pomaly, no majú obrovský krútiaci moment – na ich zastavenie by ste potrebovali extrémnu silu. Naopak, malý ventilátor má vysoký výkon (rýchlo sa točí), ale veľmi nízky krútiaci moment. Zastavíte ho bez problémov jedným prstom.
V prípade áut je to podobné. Vozidlo s vysokým krútiacim momentom a nízkym výkonom bude skvele ťahať ťažké prívesy, ale nebude veľmi ochotne zrýchľovať. Naopak, auto s nízkym krútiacim momentom a vysokým výkonom bude výborne zrýchľovať, ale pri väčšej záťaži rýchlejšie stratí dych.
Krútiaci moment a zrýchlenie vozidla
Krútiaci moment je teda sila, ktorú dokáže motor vyvinúť. Je zodpovedný za takzvaný „ťah“ a je nevyhnutný na to, aby vozidlo dokázalo zrýchliť, najmä pri veľkom zaťažení. Z toho vyplýva, že krútiaci moment a zrýchlenie sú si priamo úmerné. Aby auto mohlo svižne zrýchľovať, jeho krútiaci moment musí byť výrazne vyšší ako odpory, ktoré naň pôsobia.
Tu sa však opäť dostáva k slovu výkon. Práve výkon totiž určuje maximálnu rýchlosť vozidla. Tú však dosiahnete len vtedy, ak sú prevodové stupne v prevodovke správne nastavené tak, aby motor mohol pracovať v optimálnych otáčkach.
Ako zmerať krútiaci moment?
Každý motor má svoju individuálnu charakteristiku, ktorú opisuje krivka priebehu krútiaceho momentu a výkonu v závislosti od otáčok. Na základe týchto meraní vzniká graf, ktorý presne popisuje danú pohonnú jednotku. Ak by ste si chceli teoreticky vypočítať výkon z krútiaceho momentu, môžete použiť nasledujúci vzorec:
Výkon (v konských silách) = Krútiaci moment (v Nm) x Otáčky za minútu (RPM) / 7023,5
Pre bežného motoristu je však jednoduchšie pozrieť si hotové grafy pre konkrétny model auta alebo si nechať zmerať tieto hodnoty na špecializovaných zariadeniach, napríklad na valcovej skúšobni.
Čo je teda dôležitejšie?
Jednoznačne povedať, či je dôležitejší krútiaci moment alebo výkon, sa nedá. V skutočnosti je kľúčový priebeh krivky krútiaceho momentu. Auto bude jazdiť dynamickejšie a príjemnejšie, ak je krútiaci moment dostupný v čo najširšom spektre otáčok. Ideálny motor má plochý a vysoký priebeh tejto krivky, čo znamená, že motor silno „ťahá“ už od nízkych otáčok a jeho sila nepoľavuje ani pri tých vyšších.

Foto: youtube.com/@AutoCareAcademy
Mnohí vodiči sa napríklad čudujú, prečo diesel s vyšším krútiacim momentom niekedy v zrýchlení prehrá so slabším benzínovým motorom. Je to preto, že dieselový motor má kvôli svojej konštrukcii obmedzený rozsah otáčok a jeho sila je dostupná len na krátky okamih.
Rozdiel pocítite pri jazde: Diesel vs. Benzín
Vplyv krútiaceho momentu na zážitok z jazdy je najlepšie viditeľný pri porovnaní dieselového a benzínového motora s rovnakým výkonom. Dieselový motor má vysoký krútiaci moment, ale zvyčajne v úzkom rozsahu otáčok. To spôsobuje pocit silného zatlačenia do sedadla, ktorý však trvá len krátko a čoskoro si vyžaduje preradenie na vyšší prevodový stupeň.
Naopak, benzínový motor má krútiaci moment nižší, no je dostupný v širšom spektre a pri vyšších otáčkach. Zrýchlenie je preto plynulejšie, menej prudké, ale umožňuje dlhšie zrýchľovať na jednotlivých prevodových stupňoch.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo sa stane, keď dojazd elektromobilu klesne na nulu? Prekvapivé výsledky testu!
Povinný systém v autách, ktorý vodiči nenávidia: Ako ho vypnúť?
Dacia valcuje Európu! Ako sa z outsidera stal líder trhu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.