19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MAYA LAB).
Nové autá sú plné modernej techniky, ktorá má zvyšovať bezpečnosť. Mnohé z týchto systémov sú dokonca povinné. Problém je, že v reálnom svete často zlyhávajú a vodičov viac otravujú, než im pomáhajú. Pozreli sme sa na dve funkcie, ktoré sú toho jasným príkladom. Hoci výrobcovia tvrdia, že všetko funguje, prax ukazuje niečo úplne iné.

Foto: shutterstock.com/MAYA LAB
Rozpoznávanie značiek a inteligentný asistent rýchlosti (ISA): Vidí menej ako vodič
Inteligentný asistent rýchlosti, známy pod skratkou ISA (Intelligent Speed Assistant), sa stal povinnou výbavou v nových autách predávaných v Európskej únii od 7. júla 2024. Pre novo homologizované vozidlá platí táto povinnosť dokonca už od 6. júla 2022. Keďže ide o systém vyžadovaný predpismi, človek by čakal, že bude fungovať bezchybne. Ale je to naozaj tak?
Systém ISA by sa mal aktivovať pri každom naštartovaní vozidla a nemal by sa dať trvalo vypnúť. A to skutočne funguje. Ak systém zaznamená prekročenie povolenej rýchlosti, mal by vás upozorniť zvukovým signálom a varovnou správou na displeji. Informácie o rýchlostných limitoch čerpá buď z kamery, ktorá sníma dopravné značky, alebo z dát v navigačnom systéme. A práve tu nastávajú problémy.
Zdá sa, že na našom trhu neexistuje auto, ktoré by dokázalo spoľahlivo a bezchybne čítať všetky dopravné značky. Čiastočne je to spôsobené kreativitou našich cestárov, no na druhej strane, aj algoritmy výrobcov by mohli byť oveľa lepšie. Problém je aj s dátami z navigácie. Rýchlostné obmedzenia sa u nás menia častejšie, než prichádzajú aktualizácie máp. V praxi sa tak nemôžete spoľahnúť na to, že systém bude fungovať správne. Kamera často zachytí značku na vedľajšej ceste alebo v inom pruhu, nie na diaľnici, po ktorej práve idete.
Najhoršie je, keď máte auto, ktoré sa snaží automaticky prispôsobiť rýchlosť údajným obmedzeniam. Ak včas nezasiahnete, môže sa stať, že vozidlo na diaľnici náhle spomalí na 60 km/h, pretože si „myslí“, že videlo takú značku pri výjazde. Výsledkom je, že mnohé nové autá neustále pípajú a zobrazujú zbytočné varovania, aj keď idete úplne podľa predpisov. Vodiči si buď zvyknú systém rýchlo vypínať, alebo ho jednoducho ignorujú. A toto má zvyšovať bezpečnosť?
Systém monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS): Jeden z nich (takmer) nefunguje
Tento systém je na trhu už dlho a v nových autách je povinný od roku 2014. A stále nefunguje správne? Našťastie, nie je to až také zlé, no veľa závisí od toho, akú verziu systému máte v aute. Existujú dve hlavné riešenia. Prvým sú priame systémy, ktoré majú v každom kolese snímač tlaku. Tieto zvyčajne fungujú spoľahlivo, aspoň kým sa nevybijú batérie v snímačoch alebo sa fyzicky nepoškodia. Sú však drahé a zvyšujú náklady na servis.

Foto: shutterstock.com/Bits And Splits
V lacnejších modeloch sa preto používajú takzvané nepriame systémy. V kolesách nie sú žiadne snímače tlaku. Systém získava údaje zo snímačov ABS. Logika je jednoduchá: čím nižší je tlak v pneumatike, tým menší je jej obvod a tým rýchlejšie sa koleso otáča pri danej rýchlosti. Toto riešenie je lacné, no má svoje muchy. Problém je v tom, že ak je tlak nízky vo všetkých kolesách rovnako, systém vás neupozorní. Alarm sa spustí iba vtedy, ak sa obvod jedného kolesa výrazne zmení oproti ostatným.
Navyše, väčšina týchto pasívnych systémov je nastavená tak, aby nespúšťala alarm okamžite, čím sa predchádza falošným poplachom. V praxi to znamená, že účinnosť varovania je náhodná. Môže sa stať, že si zničíte pneumatiku jazdou na podhustenom kolese a systém vás upozorní až príliš neskoro. Lacný, pasívny TPMS vás teda nezbavuje povinnosti pravidelne si kontrolovať tlak v pneumatikách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Z akej vzdialenosti vás odfotí fotoradar? Toto by mal vedieť každý vodič!
Nová smernica EÚ pre vodičov: Koniec doživotných vodičákov a nové pravidlá pre seniorov!
Kedy je čas na výmenu pneumatík? Odborníci z ADAC majú jasnú odpoveď
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.