19.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrey Mihaylov).
Zabudnite na spotrebnú daň z benzínu a nafty, ako ju poznáme. Prichádza revolúcia v zdaňovaní motoristov, ktorá sa postupne šíri svetom. Po Islande sa na plošné zavedenie dane z ujetých kilometrov chystá aj Nový Zéland. Táto zmena sa dotkne každého vodiča, bez ohľadu na to, či jazdí na benzín, naftu alebo elektrinu.

Foto: shutterstock.com/Andrey Mihaylov
Prečo sa mení systém?
Dôvod je v podstate veľmi jednoduchý. Štátnym pokladniciam vysychá dôležitý zdroj príjmov v podobe spotrebnej dane z palív. S rastúcim počtom elektromobilov, hybridov a plug-in hybridov na cestách totiž klesá spotreba benzínu a nafty. Elektromobily túto daň neplatia vôbec a hybridy len zlomok v porovnaní s bežnými autami. Vzniká tak nespravodlivá situácia, kde údržbu ciest financujú najmä majitelia starších áut.
Ako uviedol novozélandský minister dopravy Chris Bishop: „Mnoho rokov daň na benzín zhruba zodpovedala používaniu ciest, ale vzťah medzi spotrebou benzínu a používaním ciest sa rýchlo rozpadá.“ Inými slovami, starý systém už jednoducho nefunguje.
Island ako priekopník, Nový Zéland nasleduje
Prvým štátom, ktorý sa odhodlal k radikálnemu kroku, bol Island. Ten už zrušil spotrebnú daň na palivá a nahradil ju poplatkom za každý najazdený kilometer. Teraz sa k nemu pridáva aj Nový Zéland, kde doteraz platil takzvaný RUC (poplatok za používanie ciest) len pre autá s dieselovými motormi, elektromobily a plug-in hybridy.
To však viedlo k absurdnej situácii. Majitelia plug-in hybridov boli zdanení v podstate dvakrát. Platili poplatok za kilometre a zároveň aj spotrebnú daň v cene benzínu, ktorý tankovali. Najlepšie z toho paradoxne vychádzali klasické hybridy, ktoré sa nenabíjajú zo siete a majú nízku spotrebu.
Spravodlivosť pre všetkých alebo nový problém?
Zavedenie jednotného poplatku za kilometer pre všetky typy vozidiel a súčasné zrušenie spotrebnej dane sa na prvý pohľad javí ako spravodlivé riešenie. Každý zaplatí presne podľa toho, koľko cesty reálne opotrebuje. Má to však jeden háčik.

Foto: youtube.com/@chrisfix
Podľa aktuálnych novozélandských pravidiel by sa poplatok vypočítaval rovnako pre všetky autá do 3,5 tony. To by znamenalo, že majiteľ ľahkého mestského minivozidla by platil za kilometer úplne rovnako ako vodič ťažkého a robustného SUV. Otázka, či je takýto systém skutočne spravodlivý, tak zostáva otvorená.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Z akej vzdialenosti vás odfotí fotoradar? Toto by mal vedieť každý vodič!
Nová smernica EÚ pre vodičov: Koniec doživotných vodičákov a nové pravidlá pre seniorov!
Na palubnej doske sa vám rozsvietila táto kontrolka? Nepanikárte, ale problém neodkladajte!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.