16.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Di Studio).
Kedysi boli synonymom pre elektrické autá len vozidlá pripomínajúce golfové vozíky. Dnes je však trh plný moderných technológií a vyznať sa v skratkách ako MHEV, HEV, PHEV či REEV môže byť poriadna fuška. Každý typ hybridu ponúka niečo iné. Poďme sa spoločne pozrieť na to, čo sa za týmito písmenami skrýva, aké sú ich výhody a nevýhody, a ktorý z nich by mohol byť ideálnym spoločníkom práve pre vás.

Foto: shutterstock.com/Di Studio
Čo je to vlastne hybridné auto?
V princípe ide o geniálne spojenie dvoch svetov. Hybridné auto využíva tradičný spaľovací motor a zároveň moderný elektrický pohon. Cieľom je dosiahnuť komfortnú jazdu, na akú sme zvyknutí, no s výrazne nižšími nákladmi na palivo. Kľúčom k úspechu je takzvaná rekuperácia, teda proces, pri ktorom auto premieňa energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrinu a ukladá ju do batérie.
MHEV (Mild Hybrid) – jemný pomocník
Začnime zľahka, s takzvanou mäkkou hybridnou technológiou (Mild Hybrid). Tento systém využíva elektrický motor len v obmedzenej miere. Jeho hlavnou úlohou je pomáhať spaľovaciemu motoru pri rozbiehaní a zrýchľovaní. Vďaka tomu má slabší elektromotor a menšiu batériu. Energia sa získava výlučne rekuperáciou. Tento typ pohonu nájdete najmä v menších a ľahších autách, ktoré sú určené predovšetkým do mestskej premávky.
HEV (Full Hybrid) – klasika, ktorá sa nenabíja
Klasický hybrid, označovaný ako HEV (Hybrid Electric Vehicle), je asi najznámejším typom. Má štandardný spaľovací motor a elektromotor, ktorý je napájaný z batérie s menšou kapacitou. Veľkou výhodou je, že ho nemusíte nikde nabíjať. Batéria sa dobíja sama počas jazdy vďaka rekuperácii. Elektromotor sa tu využíva hlavne pri rozjazde a pomalšej jazde. Autá s pohonom HEV sú skvelou voľbou do mesta.
PHEV (Plug-in Hybrid) – hybrid do zásuvky
Ako už názov napovedá, plug-in hybrid (PHEV) prináša jednu zásadnú zmenu. Môžete ho nabíjať z externej elektrickej siete, teda z domácej zásuvky alebo na verejnej nabíjacej stanici. Má výkonnejší elektromotor ako HEV a MHEV. Vodič si tak môže slobodne vyberať medzi čisto elektrickým, spaľovacím alebo hybridným režimom. Na elektrinu dokáže prejsť aj niekoľko desiatok kilometrov. Tento typ pohonu sa často objavuje vo väčších rodinných autách, ideálnych nielen do mesta, ale aj na víkendové výlety.
REEV (Range Extender) – elektrina na prvom mieste
Posledným typom je REEV (Range Extended Electric Vehicle). Od ostatných sa líši najmä tým, že na pohon kolies slúži výhradne elektromotor. Spaľovací motor tu funguje len ako pomocný generátor, ktorý počas jazdy dobíja batériu. Neslúži teda na priamy pohon vozidla. Samozrejme, aj tento typ hybridu môžete nabíjať zo zásuvky. Výsledkom je mimoriadne tichá a plynulá jazda.

Foto: shutterstock.com/dizain
Ktorý si teda vybrať?
Výber závisí od vašich potrieb. Klasický HEV je skvelý pre tých, ktorí chcú jednoduchú obsluhu bez starostí s nabíjaním. Jeho nevýhodou je však veľmi krátky dojazd na elektrinu. Naopak, PHEV ponúka oveľa väčší elektrický dojazd a výrazne nižšiu spotrebu benzínu, no vyžaduje si nabíjanie. Hybridy sú ideálnym riešením pre ľudí, ktorí jazdia hlavne po meste a nie príliš často. Navyše, sú menej poruchové ako čisto spaľovacie autá, pretože nemajú niektoré súčiastky náchylné na opotrebenie, ako sú alternátory či štartéry. Ak však plánujete dlhšie trasy, zaujímavou voľbou môže byť REEV s predĺženým dojazdom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Ktorý typ hybridného pohonu vás najviac oslovil?
- MHEV (Mild Hybrid)
- HEV (Klasický hybrid)
- PHEV (Plug-in hybrid)
- REEV (Hybrid s predĺženým dojazdom)
- Zostávam verný spaľovaciemu motoru.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína opäť šokuje: Stavajú gigantické SKLENENÉ HORY! Má to však háčik
Záhada Bermudského trojuholníka konečne odhalená? Vedci majú jasnú odpoveď!
Motor ako nový za približne 7 eur? Tento trik musíte poznať!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.