14.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NBCNews).
Čína, svetový líder vo výrobe elektromobilov, čelí nečakanej hrozbe. Obrovská konkurencia a agresívne znižovanie cien stlačili mnohé automobilky na hranu prežitia. Do situácie sa teraz vložil samotný prezident Si Ťin-pching, ktorý varuje pred vážnymi ekonomickými následkami. Hrozí kolaps čínskeho automobilového zázraku?

Foto: youtube.com/@NBCNews
Ceny na hrane prežitia
Čína sa v posledných rokoch stala absolútnym gigantom vo výrobe elektrických áut. Vďaka rozmanitosti značiek, pokročilej technológii a skvelým cenám si podmanila svetový trh. Tento úspech však so sebou priniesol aj vznik stoviek nových spoločností, ktoré v elektromobilite videli obrovský biznis.
Avšak práve tento extrémny nárast konkurencie vyvolal poplach na najvyšších miestach. Mnohé automobilky totiž v snahe zabezpečiť si predaj predávajú svoje vozidlá na samej hranici ziskovosti. Takýto prístup samozrejme obmedzuje akýkoľvek zdravý rast a dramaticky zvyšuje riziko bankrotu pri najmenších problémoch.
Prezident varuje pred kolapsom
Znepokojenie nad situáciou vyjadril aj samotný čínsky prezident Si Ťin-pching. Podľa neho automobilovému priemyslu hrozí „značné nebezpečenstvo involúcie (zániku alebo úpadku)“. Poukázal tým na miliardy juanov, ktoré firmy investujú do výroby, ktorá v budúcnosti nezaručuje žiadnu ziskovosť.
Skvelým príkladom je známa značka BYD. Tá v posledných rokoch výrazne znížila ceny svojich elektromobilov. Jeden z najpredávanejších modelov, BYD Seagull, sa už predáva za menej ako 55 800 juanov, čo je v prepočte približne 6 700 eur. Z pohľadu zákazníka je to síce skvelá správa, no pre trh to môže byť zničujúce. Odborníci varujú, že v dôsledku minimálnych ziskov by v priebehu niekoľkých rokov mohlo zmiznúť viac ako 50 automobilových spoločností.
Výroba elektromobilov klesá
Celá táto problematika sa už začína prejavovať aj v číslach. Produkcia elektrických automobilov v Číne sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom znížila o prekvapivých 17 %. Ide o mimoriadne nepriaznivú situáciu, najmä ak vezmeme do úvahy, že ešte v roku 2024 sa vyrobilo o 8 % viac vozidiel ako v roku 2023.

Foto: youtube.com/@CarShowCSTV
Tieto údaje potvrdzuje aj britský denník The Guardian, ktorý uvádza, že nadmerné investície spôsobili, že napríklad spoločnosť BYD stratila časť svojej výrobnej kapacity. Nejde pritom o ojedinelý prípad. Odhaduje sa, že mnohé firmy v dôsledku masívnej výroby v minulosti a slabších predajov v súčasnosti fungujú len na 2 % svojej kapacity. Čínsky automobilový priemysel je teda v útlme a vláda cíti potrebu zasiahnuť.
Čínska vláda zatiaľ neoznámila, aké konkrétne opatrenia prijme na kontrolu automobilového sektora. Po slovách Si Ťin-pchinga, ktorý chce za každú cenu zachrániť národné hospodárstvo, sa však dajú očakávať veľmi skoro.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tieto motory sú takmer nezničiteľné: Ktoré autá prejdú pol milióna kilometrov bez poruchy?
Pamätáte si na Fiat Ritmo? Jeho moderná podoba vám vyrazí dych!
Max Verstappen si doprial exkluzívny darček. Jeho nové auto je Formula 1 na bežné cesty!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.