07.08.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost).
Je to trochu vlak a trochu lietadlo. Jedno je v prípade tohto projektu isté – vlak dokáže dosiahnuť rýchlosť 600 km/h. Kedy začnú premávať pravidelné spoje? Nový maglev vlak je stále vo fáze vývoja, ale Čína už testuje technológiu budúcnosti.

Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost
300 km/h je už zastaralé
Rýchle vlaky sa pohybujú okolo 300 km/h. To je úžasná rýchlosť, ktorá umožňuje prekonať vzdialenosť medzi Bratislavou a Košicami za niečo cez hodinu. Nie je sa čo čudovať, že v Európe je rýchla železnica nielen spôsobom cestovania, ale niekedy aj dochádzania do práce.
Jedným zo svetových lídrov v oblasti rozvoja rýchlej železničnej dopravy je Čína. Železničná sieť v tejto krajine určená na cestovanie rýchlosťami na úrovni 300 km/h má 47 tisíc kilometrov tratí. To však Číňanom nestačí.
Maglev – levitujúci vlak budúcnosti
Maglev vyzerá ako vlak, ale vozidlo de facto levituje nad „koľajou“ vďaka supravodivým magnetom. To umožňuje redukovať trenie a potrebu prekonať len odpor vzduchu. Takáto konštrukcia umožňuje dosiahnuť rýchlosť 600 km/h v klasických pravidelných spojeniach.
Projekt je vysoko pokročilý. Natoľko, že nedávno sa Čínske železnice CRRC pochválili ním počas 12. Svetového kongresu vysokorýchlostných železníc UIC.
Testovanie už prebieha
Číňania vytrvalo chcú uviesť do prevádzky vlak dosahujúci 600 km/h. Technológiu už v podstate majú. Stačí ju teraz dobre otestovať a dopracovať. Hoci ju už testujú – od 2002 roku maglev jazdí medzi stanicou metra a medzinárodným letiskom v Šanghaji. Vlak na tejto trase premáva rýchlosťou 430 km/h.
Železnica v Číne zohráva kľúčovú úlohu v doprave. Rozhoduje o tom stupeň rozmanitosti terénneho reliéfu v tejto krajine a určité obmedzenia súvisiace napríklad s budovaním ďalších letísk.
Tri ciele čínskej stratégie
Dvojnásobné zvýšenie rýchlosti rýchleho vlaku umožní Číne dosiahnuť tri ciele. Prvým je vytvorenie dopravného prostriedku, ktorý sa umiestni medzi klasickým vlakom a lietadlom. Bude to niečo medzi.
Druhým dôsledkom je získanie titulu svetového lídra na ďalšom poli. Pre Číňanov je tento dôvod o nič menej dôležitejší ako prvý.
Tretím dôsledkom je vytvorenie technológie, ktorá umožní inžinierom ísť ďalej. Čína už dnes má nápad na vlak, ktorý by dokázal dosiahnuť rýchlosť až 2000 km/h. Bol by to maglev, ale pohybujúci sa v uzavretej rúre. Jeho pohyb by bol úplne oddelený od prostredia.
Budúcnosť dopravy
Maglev predstavuje revolúciu v železničnej doprave. Vďaka magnetickej levitácii eliminuje trenie medzi kolesami a koľajami, čo umožňuje dosiahnuť extrémne vysoké rýchlosti pri relatívne nízkej spotrebe energie.
Zatiaľ čo technológia už nie je len teóriou – praktické testovanie v Šanghaji dokazuje jej funkčnosť, zároveň sa Čína pripravuje na ďalší krok vpred v dopravnej revolúcii, ktorá môže zmeniť spôsob, akým cestujeme na dlhé vzdialenosti.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Jeep Avenger láme rekordy: Neuveriteľný úspech, toto číslo prekvapilo všetkých!
Rusko plánuje masovú výrobu dronov: 40 tisíc Shahed za rok a pomoc od Severnej Kórey
Šialenstvo na Tour de France: 250 áut Škoda v tesnom závese za cyklistami! Kto sedí za volantom?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.