31.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Capix Denan)
Máte auto s automatickou prevodovkou? Potom zbystrite pozornosť! Mnoho vodičov robí pri parkovaní zásadnú chybu, ktorá môže viesť k drahým opravám. Zastavíte a hneď zaradíte „P“? Práve ste urobili prvý krok k poškodeniu prevodovky. Ukážeme vám jednoduchý trik, ako tomu predísť a ušetriť si starosti aj peniaze.

Foto: shutterstock.com/Capix Denan
Čo je vlastne poloha „P“?
Možno ste sa nad tým nikdy nezamýšľali, ale poloha „P“ na voliacej páke nie je žiadna masívna brzda. V skutočnosti sa v prevodovke aktivuje len malý kovový kolík, takzvaná parkovacia západka. Táto západka zapadne do ozubeného kolesa na hriadeli prevodovky a mechanicky ju zablokuje proti otáčaniu. Je to jednoduchý, ale účinný mechanizmus. Problém však nastáva, keď tento malý kúsok kovu musí udržať celú hmotnosť vášho auta, ktorá môže ľahko presiahnuť aj jeden a pol tony. Predstavte si tú obrovskú silu, ktorá naň pôsobí, najmä ak parkujete v kopci.
Chyba, ktorá vás môže vyjsť draho
Bežný scenár vyzerá asi takto: prídete na parkovacie miesto, stojíte na brzde, presuniete páku priamo do polohy „P“ a až potom uvoľníte brzdový pedál. V tej chvíli sa auto môže jemne pohnúť a celá jeho váha sa doslova „zavesí“ na spomínanú parkovaciu západku. Táto súčiastka na to nie je stavaná a pod takýmto extrémnym tlakom trpí. Pri každom takomto zaparkovaní ju zbytočne opotrebúvate. Časom to môže viesť k jej poškodeniu alebo dokonca zlomeniu. Následná oprava prevodovky sa potom môže vyšplhať na stovky, ak nie tisíce eur.

Foto: youtube.com/@AutoskolaStejskal
Zlaté pravidlo parkovania s automatom
Našťastie, existuje veľmi jednoduchý postup, ktorým životnosť svojej prevodovky výrazne predĺžite. Je to zvyk, ktorý si osvojíte za pár dní a nič vás nestojí. Keď budete nabudúce parkovať, vyskúšajte toto:
- Úplne zastavte a držte nohu na brzdovom pedáli.
- Zaraďte neutrál (poloha „N“).
- Pevne zatiahnite ručnú (parkovaciu) brzdu.
- Teraz pomaly uvoľnite brzdový pedál. Pocítite, ako si auto „sadlo“ a jeho váhu drží ručná brzda.
- Znovu stlačte brzdu a až teraz s kľudom zaraďte polohu „P“. Týmto spôsobom parkovacia západka slúži len ako poistka, presne ako to zamýšľal výrobca.
Ručná brzda je váš najlepší priateľ
Možno si poviete, že na úplnej rovine je to zbytočné. Áno, zaťaženie je tam menšie, ale prečo riskovať? Najlepšie je urobiť si z správneho postupu zvyk. Ak sa ponáhľate, existuje aj zjednodušená verzia. Po zastavení nechajte nohu na brzde, zatiahnite ručnú brzdu, zaraďte „P“ a až potom uvoľnite brzdový pedál. Hlavnou myšlienkou je, aby váhu auta vždy prebrala ručná brzda, nie citlivý mechanizmus prevodovky. Vaše auto sa vám za tento jednoduchý návyk poďakuje dlhou a bezproblémovou službou.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo vaše auto nenaštartuje? Najčastejšie príčiny a jednoduché riešenia
Toto sú najrušnejšie turistické destinácie v Európe: Zakynthos drví konkurenciu
Prečo je oprava nových áut náročnejšia? Mechanici odhaľujú pravdu o moderných vozidlách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.