30.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Jcwadventures).
Ak vynecháme pandemické časy, dnešná výroba automobilov vo Veľkej Británii je najnižšia od roku 1953. Údaje sú skutočne tragické. Z čoho vyplývajú? A umožňujú sa Britom aspoň trochu optimisticky pozerať do budúcnosti?

Foto: youtube.com/@Jcwadventures
Organizácia Society of Motor Manufacturers and Traders predstavila najnovšie výsledky výroby vozidiel vo Veľkej Británii. A tie svietia na červeno. Medzi januárom a júnom 2025 bolo na ostrovoch vyrobených 417 232 vozidiel. To znamená pokles o 11,9 percent.
Trh dodávok stratil 45 percent – z čoho vyplývajú problémy britskej výroby áut?
Výroba osobných automobilov v prvom polroku klesla o 7,3 percent. Ešte horšie však dopadla výroba dodávkových áut. V tomto prípade sa podarilo vyrobiť len 31 422 vozidiel, výsledok znamená pokles až o 45,4 percent.
Tragické údaje z britského trhu sú výsledkom pôsobenia radu faktorov. Špecialisti SMMT poukazujú na generačné zmeny modelov a tým pádom modernizačné prestávky v továrňach. Kľúčové sú však aj zatvorenia továrni. Ako pripomína BBC, v tomto roku ukončila činnosť napríklad továreň Vauxhall v Lutone. Továreň, ktorá vyrábala dodávkové vozidlá.
Tu sa výzvy nekončia. Obrovský význam mali aj americké clá. Exportné sadzby spôsobili, že časť firiem obmedzila výrobu a časť ju dokonca zastavila. Zastavila, pretože až 70 percent áut vyrábaných vo Veľkej Británii smeruje práve na export. Z toho takmer 16 percent exportovaných automobilov „ide“ za oceán.
Rok 2025 sa už zachrániť nedá – v roku 2026 však príde oživenie
Tohtoročné predpovede expertov SMMT neznejú optimisticky pre britskú výrobu automobilov. Celoročný výsledok sektora by nemal prekročiť 755 tisíc vyrobených áut. To bude znamenať 15-percentný pokles. Napriek všetkému špecialisti predpovedajú oživenie údajov už v roku 2026. Tie by sa mali zlepšiť o približne 6,4 percent. To by znamenalo výrobu celkovo až 803 tisíc vozidiel.
Dobré prognózy sú efektom pôsobenia dvoch faktorov. Prvým je stanovenie novej colnej tarify s USA. Tá klesla z pôvodných 27 na 10 percent. Druhým je štruktúra dominujúceho exportu. Vôbec nie Spojené štáty, ale Európska únia je hlavným odberateľom vozidiel vyrábaných vo Veľkej Británii.
Európska únia ako záchrana
Do EÚ smeruje 54,4 percent áut vyrobených na ostrovoch. V kontaktoch s EÚ je situácia britských tovární stabilná v tom, že sa už dávno presmerovali na hybridy a elektromobily. To sú typy pohonov, ktoré dnes v EÚ najviac kupujú.
Britské továrne sa tak dostali do zaujímavej situácie – hoci Brexit komplikoval obchodné vzťahy s EÚ, práve európsky trh sa stal záchranným lanom pre britský automobilový priemysel.

Foto: shutterstock.com/RSL_89
Výzvy a príležitosti
Hlavné problémy britského automobilového priemyslu:
- Zatvorenie kľúčových tovární – koniec výroby v Lutone a ďalších závodoch
- Americké clá – exportné bariéry dôležitého trhu
- Modernizačné prestávky – zmeny generácií modelov vyžadujú zastavenie výroby
- Závislosť od exportu – 70% produkcie ide na zahraničné trhy
Pozitívne faktory pre budúcnosť:
- Zníženie amerických ciel z 27% na 10%
- Silný európsky trh – 54,4% exportu smeruje do EÚ
- Prechod na elektromobilitu – britské továrne sú už pripravené
- Rastúci dopyt po hybridoch v Európe
Britský automobilový priemysel prechádza najťažším obdobím za desaťročia, ale existujú náznaky možného oživenia. Kľúčové bude, ako rýchlo sa podarí stabilizovať obchodné vzťahy a využiť výhody prechodu na elektrickú mobilitu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automobilka v kríze: Hrozí pokuta 2,6 miliardy eur a zatvorenie európskych tovární
Aplikácia mení telefón na prenosný fotoradar: Vodiči sa môžu báť každého chodca
Čierny scenár sa naplnil! Prečo má Volvo v USA obrovský problém?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.