Správy, Zaujímavosti,

Európska komisia potvrdila: Autá spotrebujú až o 20% viac ako uvádzajú oficiálne údaje

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Victor Velter). Európska komisia potvrdila to, čo bolo verejným tajomstvom: autá spotrebujú a emitujú až o 20% viac ako oficiálne homologované priemery vďaka realizovanej štúdii....

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Victor Velter).

Európska komisia potvrdila to, čo bolo verejným tajomstvom: autá spotrebujú a emitujú až o 20% viac ako oficiálne homologované priemery vďaka realizovanej štúdii. Tento rozdiel sa ešte viac zvýrazňuje u plug-in hybridov, keďže používatelia „momentálne nevyužívajú ich potenciál“.

Benzín E10 tankovanie
Európska komisia potvrdila: Autá spotrebujú až o 20% viac ako uvádzajú oficiálne údaje.
Foto: shutterstock.com/Victor Velter

Správa, ktorú vypracovala Európska komisia, odhalila, že skutočná spotreba paliva automobilov je o 20% vyššia ako oficiálna, teda tá, ktorú uvádzajú homologačné dokumenty. Priemerná homologovaná spotreba vždy bola predmetom diskusií, pretože pri reálnej jazde sú číslice vyššie ako tie, ktoré dosahujú výrobcovia automobilov pri podrobovaní sa homologačným protokolom, ktorým je v Európe WLTP.

V roku 2017 sa prešlo z predchádzajúceho štandardu NEDC na súčasný WLTP, pretože ten poskytuje realistickejšie homologované čísla.

Štúdia Európskej komisie odhaľuje skutočné rozdiely

V tejto štúdii sa zohľadňujú údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 nových vozidiel registrovaných v roku 2021 v Európskej únii a porovnávajú sa so skutočnými číslicami. Zistilo sa, že existuje rozdiel 19,1% (1,5 l/100 km) v prípade benzínových automobilov a 15,4% (1,1 l/100 km) pri dieselových motoroch.

Spočítaním oboch vozidiel (diesel a benzín) je priemerná homologovaná spotreba založená na protokole WLTP 6,13 l/100 km, zatiaľ čo skutočná spotreba je 7,44 l/100 km, čo je o 17,6% viac.

Plug-in hybridy: Najväčší problém

Tieto rozdiely sú ešte väčšie, keď ide o plug-in hybridné automobily. Podľa tejto štúdie je priemerná homologovaná spotreba plug-in hybridných vozidiel, bez ohľadu na to, či majú benzínový alebo dieselový motor, 1,69 l/100 km, zatiaľ čo priemer získaný v podmienkach reálnej jazdy je 5,94 l/100 km.

Benzínové autá vykazujú rozdiel 1,5 l/100 km, čo predstavuje nárast o 19,1%. Dieselové vozidlá majú rozdiel 1,1 l/100 km, teda o 15,4% viac. Plug-in hybridy však majú skutočnú spotrebu 5,94 l/100 km oproti homologovaným 1,69 l/100 km, čo je dramatický rozdiel.

Emisie CO2: Podobný problém

To isté sa deje s homologovanými emisiami CO2 v porovnaní so skutočnými číslicami. Benzínové autá emitujú o 23,7% viac (34,6 g/km CO2) ako homologovaný priemer, zatiaľ čo u dieselov je tento rozdiel 18,1% (27,8 g/km).

U plug-in hybridov boli skutočné emisie CO2 3,5-krát vyššie ako homologovaný priemer (100 g/km), čo pre Európsku komisiu „potvrdzuje, že tieto autá momentálne nevyužívajú svoj potenciál, najmä preto, že sa nenabíjajú a nejazdia úplne elektricky tak často, ako by mali“.

WLTP zlepšil situáciu, ale nestačí to

Napriek existujúcemu rozdielu medzi homologovanými priemernými hodnotami spotreby a emisií a tými získanými pri reálnej jazde. Európska komisia poukazuje na to, že nahradenie starého NEDC novým testovacím postupom WLTP „znížilo rozdiel na polovicu“. Keďže v roku 2017 autá spotrebovávali a emitovali približne o 40% viac ako homologované priemery.

Na druhej strane organizácia zdôrazňuje „široký rozdiel“ v prípade ťažších vozidiel, ako sú SUV a luxusné autá, ktorých emisie sú už „výrazne vyššie“ ako u iných automobilov.

Nabíjanie plugin
Plug-in hybridy vykazujú najväčšie rozdiely medzi homologovanou a skutočnou spotrebou.
Foto: Súkromný archív

Problém s ťažšími vozidlami

Pre Európsku komisiu je to rozdiel, ktorý

„by mohol zhoršiť účinky trendov pozorovaných v automobilovom parku, v ktorom sa priemerná veľkosť a hmotnosť vozidiel zvýšila, čím sa znižujú účinky zlepšení v efektívnosti paliva“.

Štúdia poukazuje na to, že moderné autá sú čoraz ťažšie a väčšie, čo neguje pokroky v efektívnosti motorov. SUV a luxusné vozidlá majú prirodzene vyššie emisie. Ale ich rastúca popularita znamená, že celkový automobilový park sa stáva menej ekologickým.

Európska únia chce elektrické autá, ale potom kritizuje plug-in hybridy. Paradoxne práve tieto vozidlá, ktoré mali byť mostom k elektromobilite, vykazujú najväčšie rozdiely medzi sľubovanými a skutočnými hodnotami.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aká je vaša skutočná spotreba v porovnaní s údajmi výrobcu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Prasknutie rozvodového remeňa alebo reťaze: Kedy motor prežije a kedy nie?

Model 3 za cenu Octavie: Tesla bojuje o zákazníkov zľavami

Motor zhasína pri voľnobehu? Skontrolujte toto predtým, ako pôjdete do servisu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

USA a EÚ dosiahli prelomovú obchodnú dohodu: Clá na európske autá klesnú na 15%

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Below the Sky). Po mesiacoch napätých rokovaní a neistoty sa Spojeným štátom a Európskej únii podarilo dosiahnuť historickú obchodnú dohodu.…

Euro 7 mení všetko pre výrobcov pneumatík: Ceny môžu stúpnuť až o 15 percent

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mayy Contributor). Nové európske normy homologácie nútia spoločnosti nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou a udržateľnosťou, pričom stále kontrolujú konečnú cenu. Euro…

Klimatizácia v aute: Ako často dopĺňať chladivo a kedy ísť do servisu?

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaBerlin). Správne fungovanie klimatizácie v aute je zárukou komfortného cestovania aj v horúce dni. Treba preto priebežne kontrolovať množstvo chladiva,…

Automobilka v kríze: Hrozí pokuta 2,6 miliardy eur a zatvorenie európskych tovární

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Do roku 2027 až 24 percent nových ľahkých dodávok v Európe musí byť bezemisných. Stellantis má problém. V polovici…

Administratívna chyba stála vodičku 7 500 eur: Prečo treba čítať pokuty pozorne

28.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pathdoc). Istá vodička z Kolína nad Rýnom nemohla uveriť, keď dostala pokutu vo výške 7500 eur za relatívne malé prekročenie…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov