29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews).
Do roku 2027 až 24 percent nových ľahkých dodávok v Európe musí byť bezemisných. Stellantis má problém. V polovici roku 2025 podiel e-vanov v predaji skupiny predstavuje len deväť percent. Ak sa situácia nezlepší, koncernu hrozia gigantické finančné pokuty.

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Klimatická politika EÚ kladie pred výrobcov motorových vozidiel mimoriadne ambiciózne ciele. Pre Stellantis, vlastníka takých značiek ako Fiat, Peugeot, Opel či Citroën, to znamená nutnosť radikálne zvýšiť predaj elektrických dodávok. Ak do roku 2027 skupina nedosiahne požadovanú úroveň 24 percent podielu bezemisných modelov, hrozia jej finančné pokuty vo výške až 2,5-2,6 miliardy eur.
Predpisy EÚ súvisiace s podielom bezemisných nových ľahkých dodávok sú veľkou výzvou pre Stellantis. Koncern zvažuje dokonca obmedzenie výroby spaľovacích vozidiel a zatvorenie tovární, aby vyhovel predpisom EÚ.
Stellantis zvažuje zatvorenie tovární v Európe
Jean-Philippe Imparato, šéf európskeho oddelenia Stellantis, nenecháva nikoho na pochybách: „Buď radikálne zvýšime predaj elektromobilov, alebo obmedzíme výrobu spaľovacích vozidiel.“ Toto nie je prázdne varovanie – v hre je zatvorenie tovární.
Na zozname ohrozených závodov sa nachádzajú kľúčové montážne závody vo Francúzsku, Španielsku a talianska Atessa, kde vzniká najviac dodávkových modelov skupiny.
Riziko zatvorenia tovární nie je teoretické. Na konci prvého štvrťroka 2025 Stellantis zatvoril závod v Lutone (Veľká Británia). Svoje rozhodnutie koncern odôvodňoval novými predpismi ZEV (Zero Emission Vehicle). Čaká podobný osud ďalšie európske továrne? Je to veľmi možné, pretože situácia Stellantis v Európe nevyvoláva optimizmus.
Firmy ničí konkurencia z Číny a americké clá
Talianske odborové zväzy alarmujú, že výroba skupiny v tejto krajine klesla o 27 percent v prvom polroku 2025. Dôvodov je niekoľko. Medzi najdôležitejšími sú vysoké náklady na energiu, pokles dopytu a rastúci tlak zo strany lacných značiek z Číny.
Nepomáhajú ani finančné výsledky. V prvom polroku 2025 Stellantis zaznamenal čistú stratu vo výške 2,3 miliardy eur. Vplyv na to mali americké clá a náklady na reštrukturalizáciu.
Stellantis nie je jediným koncernom, ktorý sa zmáha s výzvami elektrifikácie. Celé európske automobilové odvetvie dnes stojí pred ťažkou voľbou: investovať obrovské prostriedky do vývoja elektrických modelov, alebo riskovať stratu pozície v prospech ázijských konkurentov.
Firmy nehovoria „nie“ transformácii, ale chcú podporu EÚ
Klimatická politika EÚ, hoci je správna vo svojich zámeroch, môže priniesť vážne otrasy v zamestnanosti a výrobe, ak nebude vhodne vyvážená. Imparato potvrdil, že zámerom Stellantis nie je odkladanie transformácie, ale pokus získať od Únie podporu v oblasti regulácií a infraštruktúry.

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Celá európska automobilová branža stojí pred výzvou elektrifikácie, pričom riskuje stratu pozície v prospech konkurencie z Ázie. Vysoké náklady na energiu, pokles dopytu a rastúci tlak zo strany čínskych výrobcov vytvárajú dokonalú búrku pre európskych výrobcov.
Budúcnosť európskej automobilovej výroby
„O budúcnosti európskej výroby dodávok sa rozhoduje práve teraz,“ varuje Imparato. Zvládne Stellantis čeliť výzvam a udržať svoju pozíciu na trhu? Najbližšie roky ukážu, či koncern nájde vhodnú stratégiu na zosúladenie ekologických požiadaviek s obchodnými realitami.
Situácia Stellantis je symptómom širších problémov európskeho automobilového priemyslu. Rýchla transformácia smerom k elektromobilite, kombinovaná s konkurenčným tlakom z Ázie a regulačnými požiadavkami, vytvára bezprecedentné výzvy pre tradičných európskych výrobcov.
Otázkou zostává, či európska automobilová politika dokáže nájsť rovnováhu medzi ambicióznymi klimatickými cieľmi a zachovaním konkurencieschopnosti domáceho priemyslu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Legendárna značka prepúšťa 1900 ľudí a mení stratégiu
Kto stráca a kto vyhráva na európskom trhu nových áut v 2025?
Dovolenka v Grécku? Pozor, hrozí vám dvojité nebezpečenstvo!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.