Správy, Zaujímavosti,

Automobilka v kríze: Hrozí pokuta 2,6 miliardy eur a zatvorenie európskych tovární

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Do roku 2027 až 24 percent nových ľahkých dodávok v Európe musí byť bezemisných. Stellantis má problém. V polovici roku 2025 podiel e-vanov v...

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews).

Do roku 2027 až 24 percent nových ľahkých dodávok v Európe musí byť bezemisných. Stellantis má problém. V polovici roku 2025 podiel e-vanov v predaji skupiny predstavuje len deväť percent. Ak sa situácia nezlepší, koncernu hrozia gigantické finančné pokuty.

Stellantis Taliansko závod
Automobilka v kríze: Hrozí pokuta 2,6 miliardy eur a zatvorenie európskych tovární
Foto: youtube.com/@PlanetCarNews

Klimatická politika EÚ kladie pred výrobcov motorových vozidiel mimoriadne ambiciózne ciele. Pre Stellantis, vlastníka takých značiek ako Fiat, Peugeot, Opel či Citroën, to znamená nutnosť radikálne zvýšiť predaj elektrických dodávok. Ak do roku 2027 skupina nedosiahne požadovanú úroveň 24 percent podielu bezemisných modelov, hrozia jej finančné pokuty vo výške až 2,5-2,6 miliardy eur.

Predpisy EÚ súvisiace s podielom bezemisných nových ľahkých dodávok sú veľkou výzvou pre Stellantis. Koncern zvažuje dokonca obmedzenie výroby spaľovacích vozidiel a zatvorenie tovární, aby vyhovel predpisom EÚ.

Stellantis zvažuje zatvorenie tovární v Európe

Jean-Philippe Imparato, šéf európskeho oddelenia Stellantis, nenecháva nikoho na pochybách: „Buď radikálne zvýšime predaj elektromobilov, alebo obmedzíme výrobu spaľovacích vozidiel.“ Toto nie je prázdne varovanie – v hre je zatvorenie tovární.

Na zozname ohrozených závodov sa nachádzajú kľúčové montážne závody vo Francúzsku, Španielsku a talianska Atessa, kde vzniká najviac dodávkových modelov skupiny.

Riziko zatvorenia tovární nie je teoretické. Na konci prvého štvrťroka 2025 Stellantis zatvoril závod v Lutone (Veľká Británia). Svoje rozhodnutie koncern odôvodňoval novými predpismi ZEV (Zero Emission Vehicle). Čaká podobný osud ďalšie európske továrne? Je to veľmi možné, pretože situácia Stellantis v Európe nevyvoláva optimizmus.

Firmy ničí konkurencia z Číny a americké clá

Talianske odborové zväzy alarmujú, že výroba skupiny v tejto krajine klesla o 27 percent v prvom polroku 2025. Dôvodov je niekoľko. Medzi najdôležitejšími sú vysoké náklady na energiu, pokles dopytu a rastúci tlak zo strany lacných značiek z Číny.

Nepomáhajú ani finančné výsledky. V prvom polroku 2025 Stellantis zaznamenal čistú stratu vo výške 2,3 miliardy eur. Vplyv na to mali americké clá a náklady na reštrukturalizáciu.

Stellantis nie je jediným koncernom, ktorý sa zmáha s výzvami elektrifikácie. Celé európske automobilové odvetvie dnes stojí pred ťažkou voľbou: investovať obrovské prostriedky do vývoja elektrických modelov, alebo riskovať stratu pozície v prospech ázijských konkurentov.

Firmy nehovoria „nie“ transformácii, ale chcú podporu EÚ

Klimatická politika EÚ, hoci je správna vo svojich zámeroch, môže priniesť vážne otrasy v zamestnanosti a výrobe, ak nebude vhodne vyvážená. Imparato potvrdil, že zámerom Stellantis nie je odkladanie transformácie, ale pokus získať od Únie podporu v oblasti regulácií a infraštruktúry.

Stellantis Taliansko závod
Továrňa Stellantis Pro One v Atesse, Taliansko – Kľúčový závod na výrobu dodávok Stellantis je jedným z ohrozených závodov.
Foto: youtube.com/@PlanetCarNews

Celá európska automobilová branža stojí pred výzvou elektrifikácie, pričom riskuje stratu pozície v prospech konkurencie z Ázie. Vysoké náklady na energiu, pokles dopytu a rastúci tlak zo strany čínskych výrobcov vytvárajú dokonalú búrku pre európskych výrobcov.

Budúcnosť európskej automobilovej výroby

„O budúcnosti európskej výroby dodávok sa rozhoduje práve teraz,“ varuje Imparato. Zvládne Stellantis čeliť výzvam a udržať svoju pozíciu na trhu? Najbližšie roky ukážu, či koncern nájde vhodnú stratégiu na zosúladenie ekologických požiadaviek s obchodnými realitami.

Situácia Stellantis je symptómom širších problémov európskeho automobilového priemyslu. Rýchla transformácia smerom k elektromobilite, kombinovaná s konkurenčným tlakom z Ázie a regulačnými požiadavkami, vytvára bezprecedentné výzvy pre tradičných európskych výrobcov.

Otázkou zostává, či európska automobilová politika dokáže nájsť rovnováhu medzi ambicióznymi klimatickými cieľmi a zachovaním konkurencieschopnosti domáceho priemyslu.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Myslíte si, že sú únijné emisné ciele pre dodávky príliš ambiciózne?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Legendárna značka prepúšťa 1900 ľudí a mení stratégiu

Kto stráca a kto vyhráva na európskom trhu nových áut v 2025?

Dovolenka v Grécku? Pozor, hrozí vám dvojité nebezpečenstvo!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

USA a EÚ dosiahli prelomovú obchodnú dohodu: Clá na európske autá klesnú na 15%

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Below the Sky). Po mesiacoch napätých rokovaní a neistoty sa Spojeným štátom a Európskej únii podarilo dosiahnuť historickú obchodnú dohodu.…

Euro 7 mení všetko pre výrobcov pneumatík: Ceny môžu stúpnuť až o 15 percent

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mayy Contributor). Nové európske normy homologácie nútia spoločnosti nájsť rovnováhu medzi bezpečnosťou a udržateľnosťou, pričom stále kontrolujú konečnú cenu. Euro…

Klimatizácia v aute: Ako často dopĺňať chladivo a kedy ísť do servisu?

29.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaBerlin). Správne fungovanie klimatizácie v aute je zárukou komfortného cestovania aj v horúce dni. Treba preto priebežne kontrolovať množstvo chladiva,…

Administratívna chyba stála vodičku 7 500 eur: Prečo treba čítať pokuty pozorne

28.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/pathdoc). Istá vodička z Kolína nad Rýnom nemohla uveriť, keď dostala pokutu vo výške 7500 eur za relatívne malé prekročenie…

Zložiť prilbu motorkárovi po nehode? Chyba, ktorá môže zabiť!

28.07.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RomarioIen) Stojíte na ceste a pred vami leží motorkár po nehode. V hlave vám víri jediná otázka: zložiť mu prilbu,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov