28.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Flystock)
Analýzy europského centra bezpečnosti cestnej premávky ukazujú, že ľudský faktor zohráva rozhodujúcu úlohu v približne 90 percent dopravných nehôd. Inteligentné vozidlá by mohli znížiť počet nehôd približne o 30 percent. Postupné zlepšovanie senzorov a algoritmov je kľúčové pre zlepšenie bezpečnosti cestnej premávky. V súčasnosti vozidlá dosahujú druhú a tretiu úroveň autonómie na šesťstupňovej stupnici SAE. Autonómne systémy reagujú dvakrát rýchlejšie než ľudia – za 0,4 sekundy namiesto 0,85-1,3 sekundy. Flotila autonómnych taxíkov v San Franciscu zaznamenala o 54 percent menej kolízií než vozidlá riadené ľuďmi.

Foto: shutterstock.com/Flystock
Revolúcia v cestovaní sa blíži
Proces autonómie vozidiel napreduje postupne s každou novou generáciou asistenčných systémov. Aktívne brzdenie, asistent udržiavania v jazdnom pruhu a aktívny tempomat sú len začiatkom. Podľa odhadov z roku 2017 sa očakávalo, že prvé autonómne vozidlá štvrtej úrovne sa objavia už v roku 2025. Masové zavedenie vozidiel piatej úrovne bez volantu malo nastať po roku 2030. V súčasnosti sa nachádzame na úrovniach 2-3, kde auto vykonáva určité jazdné úkony, ale vodič musí byť pripravený prevziať riadenie. Piata úroveň autonómie predstavuje vozidlo bez volantu a bez potreby vodičského preukazu.
Ľudská chyba dominuje v nehodách
Približne 90 percent nehôd spôsobuje ľudská chyba, únava alebo rozptýlenie. Výskum naznačuje, že inteligentné vozidlá by mohli znížiť počet dopravných nehôd o 30 percent. Bezpečnosť týchto vozidiel závisí od testovania systémov. Testuje sa vo virtuálnom svete, na testovacích miestach a na skutočných cestách. Flotila autonómnych taxíkov v San Franciscu zaznamenala počas prvého milióna míľ o 54 percent menej kolízií než taxíky riadené ľuďmi. Údaje spoločnosti Waymo ukazujú o 48 percent menej kolízií hlásených polícii a o 84 percent menej vážnych nehôd.
Dvojnásobne rýchlejšia reakcia
Autonómne systémy výrazne skracujú reakčný čas na kritické situácie. Celkový čas detekcie prekážky trvá 0,173 sekundy. Reakčný čas na brzdenie je 0,250 sekundy a na úhybné manévre 0,540 sekundy. To dáva celkový reakčný čas 0,423 sekundy na brzdenie a 0,713 sekundy na úhybné manévre. Ľudský reakčný čas je 0,85-1,3 sekundy, čo je dvakrát pomalšie. Vozidlá budú komunikovať s cestnou infraštruktúrou a čítať teplotu, vlhkosť a klzkosť asfaltu. Komunikácia so semaformi a inými vozidlami umožní predpovedať pohyb niekoľkých vozidiel vpredu.
Obrovské investície do technológií
Celosvetovo sa od roku 2010 investovalo do technológií autonómneho riadenia viac ako 100 miliárd dolárov. Rok 2019 bol rekordným s investíciami 25 miliárd dolárov. Vývoj si vyžaduje riešenie nielen technických problémov, ale aj otázok zodpovednosti a poistenia. Existuje aj etický prvok – algoritmus musí rozhodnúť, ako reagovať pri nehode. Kybernetická bezpečnosť je kľúčová, pretože hackerom môžu napadnúť nielen vozidlá, ale aj semafory. To by mohlo spôsobiť teroristické útoky alebo paralyzovať dopravu v mestách.

Foto: youtube.com/@ShelbyChurch
Výhody pre spoločnosť
Autonómne vozidlá eliminujú dopravné vylúčenie v oblastiach, kde verejná doprava nie je životaschopná a taxík príliš drahý. Predstavujú príležitosť pre ľudí so zdravotným postihnutím zlepšiť kvalitu života. Môžu získať profesionálnu aktiváciu a nezávislosť v pohybe. Cestovanie sa stane pohodlnejším a produktívnejším. Pasažieri budú môcť pracovať, odpočívať alebo sa vzdelávať počas jazdy. Zníženie nehôd ušetrí tisíce životov a miliardy eur na zdravotnej starostlivosti. Efektívnejšia doprava zníži emisie a zlepší kvalitu ovzdušia v mestách.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Fungovalo to dobre 100 rokov, ale autonómne autá všetko zničili!
Autá v roku 2030: Už nikdy ako doteraz!
Robotaxi pre každého. Autonómnym autom sa už môže odviezť každý
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.