24.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miss.cabul).
Európska komisia v tajnosti pripravuje nový zákaz predaja spaľovacích automobilov už od roku 2030 – o päť rokov skôr ako pôvodne plánované! Podľa nemeckého denníka Bild sa návrh týka požičovní a veľkých firemných flót, čo predstavuje 60 percent trhu a viac ako 6 miliónov vozidiel. Návrh vyvolal vlnu kritiky dokonca aj medzi europoslancami.

Foto: shutterstock.com/miss.cabul
Kto bude postihnutý novým zákazom
Nové predpisy zavádzané „zadnými dverami“ sa týkajú nákupu spaľovacích automobilov požičovňami a väčšími firmami. Nové pravidlá ich majú prinútiť investovať výlučne do elektrických vozidiel. Je to veľmi veľký zásah do trhu, ktorý sa dotkne nielen spomenutých väčších firiem a požičovní, ale aj každého dovolenkára, ktorý si bude chcieť na prázdninách požičať auto.
Doteraz sa plánovalo zavedenie zákazu predaja nových spaľovacích automobilov v EÚ od roku 2035. Teraz sa k tomu pridáva ďalšia kontroverzná časť, ktorú kritizujú aj samotní europoslanci. Jeden z nich povedal v rozhovore pre Bild: „Zavedenie povinnosti 100-percentného podielu elektrických automobilov vo firemných flotách do roku 2030 je takmer nemožné.“
Prečo je návrh nerealistický
Nový predpis by sa týkal 60 percent trhu a to už za necelých päť rokov. Toľko predstavujú požičovne a firmy s veľkými flotami v EÚ. Hovorí sa o viac ako 6 miliónoch automobilov. Europoslanec z nemeckej Kresťansko-sociálnej únie zdôraznil, že požičovne majú problém so zavádzaním elektrických áut do svojej ponuky.
Klienti často narážajú na ťažkosti spojené s nabíjaním takýchto vozidiel. Europoslanec poukázal aj na obmedzenia infraštruktúry na nabíjanie elektrických automobilov. Bruselskí úradníci priznávajú, že elektrické autá stále predstavujú výzvu z hľadiska praktického využitia.
Infraštruktúra nie je pripravená
Napriek úsiliu o rozšírenie infraštruktúry je dostupnosť nabíjacích staníc nedostatočná. Potenciálne urýchlenie automobilovej revolúcie môže dodatočne zaťažiť spotrebiteľov. Problémom v EÚ zostávajú nerovnosti v prístupe k nabíjacej infraštruktúre v jednotlivých krajinách.
Požičovne nechcú elektrické autá, pretože si ich nikto nechce požičať. Zákazníci sa obávajú komplikácií s nabíjaním, obmedzeného dojazdu a nedostatku nabíjacích staníc. Pre dovolenkárov je to obzvlášť problematické, keď cestujú do neznámych oblastí.
Dopad na peňaženky vodičov
Odborníci varujú, že zavedenie takýchto regulácií sa môže odraziť na peňaženkách daňových poplatníkov. Vyššie ceny nákupu elektrických automobilov a náklady spojené s ich údržbou sú už teraz vážnym problémom pre požičovne. Predstavitelia odvetvia upozorňujú, že drastické zmeny môžu ovplyvniť spokojnosť spotrebiteľov.
Všetko naznačuje tomu, že vnútenie výlučne elektrických automobilov sa odrazí širokým ohlasom v sektore podnikov aj medzi individuálnymi užívateľmi. Vyššie náklady požičovní sa nevyhnutne prejavia v cenách prenájmu, čo zaplatia koncoví zákazníci.

Foto: Súkromný archív
Lavína kritiky z celej Európy
Návrhy Európskej komisie vyvolali lavínu kritiky a obav, ktoré sa týkajú predovšetkým príliš rýchleho zavedenia zmien v automobilovom priemysle a ich potenciálne negatívneho vplyvu na hospodárstvo členských krajín EÚ. Mnohí europoslanci považujú termín 2030 za nerealistický.
Či sa tieto plány pretavia do života, zostáva zatiaľ otvorenou otázkou. Odpor nie je len z radov automobilového priemyslu, ale aj z politických kruhov. Mnohí poukazujú na to, že takéto radikálne zmeny by mohli poškodiť európsku konkurencieschopnosť a zvýšiť náklady pre spotrebiteľov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volvo dostalo facku od Interu! Po 18 rokoch končí partnerstvo, nový partner šokuje
Najmenší Lexus sa stal najväčším hitom značky v Európe
Musk v šoku! Trump mu zobral miliardy a Tesla môže skrachovať
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.