17.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MisterVakel)
Tento systém dokáže spomaliť vaše auto v kritických situáciách a môže zachrániť život. Volá sa Torricelli brzda a inštaluje sa pod vozidlo. Keď sa aktivuje, nasáva vzduch pod vákuovú platňu a efektívne zastavuje auto. Systém znižuje brzdnú dráhu až o 40 percent, čo predstavuje revolúciu v automobilovej bezpečnosti. Torricelli brzda využíva fyzikálny princíp vákua na vytvorenie dodatočnej brzdnej síly. Táto technológia môže byť kľúčová pri predchádzaní nehodám v kritických situáciách. Systém funguje nezávisle od tradičných bŕzd a poskytuje dodatočnú bezpečnosť pre vodičov aj chodcov.

Foto: youtube.com/@MisterVakel
Princíp fungovania Torricelli brzdy
Torricelli brzda využíva fyzikálny princíp vákua na vytvorenie brzdnej síly. Systém sa inštaluje pod podvozok vozidla a obsahuje špeciálnu vákuovú platňu. Keď sa aktivuje, výkonné čerpadlo vytvorí vákuum medzi platňou a vozovkou. Atmosférický tlak pritlačí platňu k zemi s obrovskou silou. Táto sila pôsobí ako dodatočná brzda nezávisle od kolies. Systém dokáže vytvoriť brzdnú silu až 2000 kilogramov. Aktivácia prebieha automaticky pri detekovaní kritickej situácie. Senzory vyhodnocujú rýchlosť, vzdialenosť od prekážky a intenzitu brzdenia. Celý proces trvá len zlomky sekundy.
Zníženie brzdnej dráhy o 40 percent
Tradičné brzdy spoliehajú len na trenie medzi pneumatikami a vozovkou. Torricelli brzda pridáva dodatočnú brzdnú silu priamo na podvozok. Kombinácia oboch systémov dokáže skrátiť brzdnú dráhu až o 40 percent. Pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu to znamená úsporu 15-20 metrov. Táto vzdialenosť môže rozhodnúť medzi nehodou a bezpečným zastavením. Systém je najúčinnejší pri vysokých rýchlostiach. Na mokrej vozovke je efekt ešte výraznejší. Tradičné brzdy strácajú účinnosť, ale vákuová platňa funguje rovnako. Testovanie ukázalo konzistentné výsledky za rôznych podmienok.
Technické riešenie a konštrukcia
Vákuová platňa má špeciálny tvar optimalizovaný pre maximálnu účinnosť. Vyrobená je z odolných materiálov, ktoré vydržia tisíce aktivácií. Čerpadlo dokáže vytvoriť vákuum za 0,2 sekundy. Systém má záložné napájanie pre prípad výpadku hlavnej batérie. Senzory monitorujú stav vozovky a prispôsobujú silu vákua. Na nerovnom teréne sa platňa automaticky prispôsobí. Údržba systému je minimálna vďaka jednoduchej konštrukcii. Výmena opotrebovaných častí trvá len niekoľko minút. Hmotnosť celého systému je len 15 kilogramov.
Integrácia s existujúcimi bezpečnostnými systémami
Torricelli brzda sa integruje s ESP, ABS a asistenčnými systémami. Komunikuje s palubným počítačom a využíva existujúce senzory. Aktivácia prebieha koordinovane s tradičnými brzdami. Systém nenarúša fungovanie iných bezpečnostných prvkov. Naopak ich účinnosť zvyšuje vďaka kratšej brzdnej dráhe. Vodič nemusí meniť svoj štýl jazdy. Systém pracuje na pozadí a aktivuje sa len v núdzi. Indikátor na palubnej doske informuje o stave systému. Diagnostika prebieha automaticky pri každom štarte.

Foto: youtube.com/@MisterVakel
Testovanie a certifikácia
Torricelli brzda prešla rozsiahlymi testami v rôznych podmienkach. Testovala sa na suchej, mokrej aj zasnežnej vozovke. Výsledky potvrdili 40-percentné zníženie brzdnej dráhy. Systém funguje spoľahlivo pri teplotách od -30 do +60 stupňov Celzia. Certifikačné orgány schválili systém pre použitie v osobných vozidlách. Testovanie zahŕňalo milióny kilometrov jazdy. Bezpečnostné testy neodhalili žiadne negatívne vplyvy na stabilitu vozidla. Systém dostal najvyššie hodnotenie za bezpečnosť. Výrobcovia automobilov prejavujú záujem o integráciu.
Budúcnosť automobilovej bezpečnosti
Torricelli brzda predstavuje prelom v automobilovej bezpečnosti. Môže výrazne znížiť počet dopravných nehôd. Štatistiky ukazujú, že 30 percent nehôd by sa dalo predísť kratšou brzdnou dráhou. Systém je obzvlášť užitočný v mestskej premávke. Chodci budú v bezpečí vďaka rýchlejšiemu zastaveniu vozidiel. Technológia sa môže rozšíriť aj na nákladné vozidlá. Autobusy a kamióny by profitovali z kratšej brzdnej dráhy. Cena systému klesá s masovou výrobou. Očakáva sa štandardné vybavenie nových vozidiel do roku 2030. Torricelli brzda mení budúcnosť automobilovej bezpečnosti.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako správne používať klimatizáciu v horúčavách? Tieto triky vám ušetria čas aj zdravie
Turbo motor a jeho údržba: Na čo si dať pozor
Ako si ničíte hodnotu auta: 6 najčastejších chýb majiteľov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.