Tipy, Zaujímavosti,

Legendárny Zetor 16145 z Brna: Symbol odolnosti a tvrdej práce na poliach

17.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GAUTEaukce) Zetor 16145 patrí medzi najlegendárnejšie traktory československej výroby. Táto 161 jednotka vznikala v Brne v rokoch 1985 až 1990. Predstavuje jasný dôkaz odhodlania značky...

17.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GAUTEaukce)

Zetor 16145 patrí medzi najlegendárnejšie traktory československej výroby. Táto 161 jednotka vznikala v Brne v rokoch 1985 až 1990. Predstavuje jasný dôkaz odhodlania značky Zetor konštruovať robustné a všestranné poľnohospodárske traktory. Srdcom tohto traktora bol výkonný 6,8 litrový šestvalcový prepĺňaný naftový motor. Poskytoval úctyhodných 161 konských síl. Flexibilitu v rôznych podmienkach zabezpečovala 12-stupňová prevodovka spárovaná s dvorýchlostným násobičom krútiaceho momentu. Zetor 16145 nie je len obyčajný traktor. Je to symbol tvrdej práce, odolnosti a dedičstva, ktoré pretrvalo celé generácie.

Zetor 16145
Legendárny Zetor 16145 s 6,8 litrovým šestvalcovým motorom a výkonom 161 koní pri práci na poli. Symbol československej poľnohospodárskej techniky z rokov 1985-1990.
Foto: youtube.com/@GAUTEaukce

Výkonné srdce československého obra

Šestvalcový naftový motor objem 6,8 litra predstavoval technologický vrchol svojej doby. Prepĺňanie turbodúchadlom zvyšovalo výkon na 161 konských síl. Motor mal robustnú konštrukciu navrhnutú na dlhodobé zaťaženie. Dokázal pracovať celé dni bez prestávky pri maximálnom výkone. Spotreba paliva bola rozumná vzhľadom na výkon a veľkosť stroja. Naftový agregát mal dlhú životnosť pri správnej údržbe. Jednoduchá konštrukcia umožňovala opravy priamo na poli. Mechanici poznali každý skrutku a vedeli traktor rýchlo opraviť. Zvuk motora sa stal legendárnym medzi farmármi. Každý poznal charakteristické bručanie Zetora 161.

Prevodovka navrhnutá pre ťažkú prácu

Dvanásťstupňová prevodovka poskytovala široký rozsah rýchlostí pre rôzne práce. Dvorýchlostný násobič krútiaceho momentu zdvojnásobil možnosti. Celkovo mal traktor k dispozícii 24 rýchlostných stupňov. To umožňovalo optimálnu rýchlosť pre každú poľnohospodársku operáciu. Orba vyžadovala nízke otáčky s vysokým krútiacim momentom. Transport po cestách potreboval vyššie rýchlosti. Prevodovka zvládala oboje bez problémov. Synchronizácia bola spoľahlivá aj po rokoch používania. Obsluha bola intuitívna a farmári sa rýchlo naučili využívať všetky možnosti.

Komfort a praktickosť pre operátora

Kabína poskytovala pohodlný pracovný priestor pre dlhé pracovné dni. Dobrý výhľad na prácu umožňoval presné manévrovanie s náradím. Ochrana pred poveternostnými vplyvmi bola na vysokej úrovni. Posilňovač riadenia uľahčoval manévrovanie s ťažkým traktorom. Sedadlo malo nastaviteľnú výšku a tlmenie vibrácií. Ovládacie prvky boli logicky rozmiestnené na dosah ruky. Viditeľnosť dozadu bola výborná vďaka veľkým oknám. Klimatizácia nebola štandardom, ale kabína sa dala dobre vetrať. Hlučnosť bola prijateľná pre svoju dobu.

Hmotnosť a ťažná sila

Traktor mal hmotnosť vyše 5 ton, čo zabezpečovalo dobrú stabilitu. Na zadných kolesách dokázal zdvihnúť takmer 4 tony. Táto ťažná sila umožňovala prácu s najťažším poľnohospodárskym náradím. Pluh s 6-8 radlicami nebol problémom. Kultivátory a brány dokázal ťahať vo vysokých rýchlostiach. Rozmetadlá hnojív a osiva pracovali efektívne. Hydraulický systém mal dostatok výkonu pre náročné náradie. Trojbodový záves zvládal aj najťažšie implementy. Stabilita na svahoch bola výborná vďaka nízkemu ťažisku.

Zetor 16145 interier
Kabína Zetora 16145 s posilňovačom riadenia a dobrým výhľadom na prácu. Praktický dizajn umožňoval pohodlnú obsluhu počas dlhých pracovných dní.
Foto: youtube.com/@zelmapwfk

Jednoduchosť opráv a údržby

Praktický dizajn traktora umožňoval pomerne jednoduché opravy. Všetky dôležité komponenty boli ľahko dostupné. Mechanici nemuseli rozoberať pol traktora na výmenu základných dielov. Náhradné diely boli ľahko dostupné v celom Československu. Ceny náhradných dielov boli rozumné. Mnohé diely sa dali opraviť namiesto výmeny. Dokumentácia bola podrobná a zrozumiteľná. Každý mechanik mal k dispozícii servisné manuály. Diagnostika porúch bola jednoduchá bez elektroniky.

Dedičstvo, ktoré pretrvalo generácie

Zetor 16145 nie je len obyčajný traktor. Predstavuje symbol tvrdej práce a odolnosti. Dedičstvo pretrvalo celé generácie farmárov. Otcovia odovzdávali synov nielen traktor, ale aj znalosti o jeho obsluhe. Aj dnes možno tieto stroje vidieť aktívne pracovať na poliach. To svedčí o ich kvalite a životnosti. Farmári majú Zetor stále v krvi. Nové traktory majú viac elektroniky, ale Zetor 161 má dušu. Zvuk motora vyvoláva nostalgiu u starších generácií. Pre mladých je to história, ktorú treba poznať a rešpektovať.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Máte skúsenosti so Zetorom 16145?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Neistá budúcnosť elektrickej energie.

Číňania sľubujú lacný vodík. Očakáva sa, že bude stáť rovnako ako nafta

Volkswagen odhaľuje pravdu o elektromobiloch! Alebo mal radšej mlčať?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Revolúcia, ktorej sa všetci smiali: Dnes je tento volant v miliónoch áut!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Motor1) Keď Peugeot pred viac ako desiatimi rokmi predstavil svoj revolučný i-Cockpit, automobilový svet ho prijal s posmechom. Malý volant…

Zabudnite na all inclusive: Turecko skrýva poklady, o ktorých ste netušili!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Olena Tur) Keď sa povie Turecko, väčšina Slovákov si predstaví hotelové rezorty a preplnené pláže. To je však obrovská chyba!…

Slováci sa zbláznili do tohto hybridu: Čísla hovoria za všetko, toto je nový kráľ ciest!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197) Automobilový trh na Slovensku má nového a nečakaného vládcu. Zabudnite na Octaviu či Fabiu. Slovenskí vodiči si absolútne zamilovali…

Nezničiteľná legenda ožíva: Toyota opäť vyrába diely pre 60-ročný Land Cruiser!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/RMT51) Svet automobilových veteránov zažíva malý zázrak. Toyota urobila niečo, o čom majitelia starých áut iných značiek môžu len snívať.…

Elektrický sen sa rúca: Ford prepúšťa tisíc ľudí, nový Explorer nikto nechce!

18.09.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/UladzimirZuyeu) Automobilovým svetom otriasa správa, ktorá je ako blesk z jasného neba. Ford, jeden z najväčších gigantov, v panike šliape…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov