17.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/PDChina)
Čínska automobilka BYD pokračuje v predbiehaní amerického rivala Tesly v globálnom predaji elektrických vozidiel, a to vďaka radikálnemu zníženiu cien a politickým a podnikateľským ťažkostiam Tesly.

Foto: x.com/PDChina
Protichodné trendy
Už tretí štvrťrok po sebe BYD predala viac elektrických vozidiel ako Tesla na globálnom trhu. Od apríla do júna 2025 čínska automobilka dodala 606 993 batériových áut v porovnaní s 384 122 vozidlami amerického výrobcu. Tieto čísla znamenajú pokles o 13 % pre Teslu v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, zatiaľ čo BYD zaznamenala nárast o 42,5 %.
Analytici vysvetľujú tento nárast aspoň čiastočne sériou znížení cien, ktoré ázijský výrobca uplatnil na svoje modely, aby čelil rastúcej vnútornej konkurencii. BYD znížila ceny 22 svojich modelov. Medzitým Tesla musela čeliť obnoveniu svojho najpredávanejšieho modelu, Modelu Y, čo spomalilo jeho výrobu a dodávky.
Agresívne ceny
Zníženie cien BYD bolo možné vďaka priamym dotáciám a zľavám na predaj. V Číne sa cena elektrického mestského auta Seagull, známeho v Európe ako Dolphin Surf, znížila o 20 %, na 55 800 juanov (približne 6 650 eur pri súčasnom kurze). Verzia s dvoma motormi modelu Seal dostala ešte väčšiu zľavu, až 34 % pre koncového zákazníka, ktorý si môže kúpiť sedan za 102 800 juanov, čo je približne 12 250 eur.

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
Ťažkosti Muska
Naopak, rok 2025 je pre Teslu zatiaľ veľmi komplikovaný. Pokles predaja, ktorý mnohí pripisujú aj politickej podpore generálneho riaditeľa Elona Muska prezidentovi USA Donaldovi Trumpovi, bol sprevádzaný poklesom hodnoty akcií spoločnosti, ktoré klesli o takmer 30 %.
Medzitým sa vzťah medzi Muskom a Trumpom zhoršil a z Bieleho domu prišli najprv hrozby o prehodnotení federálnych dotácií pre Teslu a potom dokonca možnosť vyhostenia samotného Muska z územia USA (Musk je občanom Juhoafrickej republiky). Paralelne Tesla presunula svoju pozornosť na oblasť autonómneho riadenia a predstavila robotaxi Cybercab.
Sériová výroba Cybercabu je však stále ďaleko a Tesla začala ponúkať jazdy v robotaxi 22. júna v Austine (Texas), ale používa normálne Modely Y, v ktorých cestuje aj bezpečnostný vodič. Budúcnosť sektora bez vodiča zostáva neistá, pretože veľa bude závisieť od rozhodnutí Trumpovej administratívy, ktorá je odjakživa veľmi kritická voči elektrickej mobilite.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína sa stavia proti technológii „One-Pedal“ v elektromobiloch
Jeep Compass: Nová verzia pre milovníkov off-roadu
O Corsica mea: Ostrov, ktorý dal svetu Napoleona a zachoval si svoju dušu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.