13.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ConduiteFacile)
Ručná brzda je jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov každého automobilu. Okrem parkovacej funkcie slúži aj ako núdzová alebo záložná brzda. Nie náhodou sa jej ovládanie vždy snažili konštruktéri oddeliť od systému prevádzkovej brzdy. V súčasnosti existuje niekoľko typov ručných bŕzd, od klasickej mechanickej páky až po moderné elektronické tlačidlá. Každý systém má svoje výhody aj nevýhody, ktoré môžu výrazne ovplyvniť nielen komfort, ale aj bezpečnosť jazdy.

Foto: youtube.com/@ConduiteFacile
História ručnej brzdy a jej vývoj
História ručnej brzdy siaha až do prvopočiatkov automobilizmu. Už v nákladnom vozidle GAZ-MM z vojnových čias bola ručná brzda oddelená od hlavného brzdového systému. Hoci by sa mohlo zdať logické jednoducho zafixovať mechanický pohon v stlačenom stave, konštruktéri zvolili iné riešenie. Tiahla od rukoväte parkovacej brzdy boli samostatné a pôsobili len na zadné kolesá, čím zabezpečovali nezávislosť od hlavného brzdového systému.
Rôzne typy ručných bŕzd v histórii
Na terénnych vozidlách a nákladných automobiloch sa často používala prevodová parkovacia brzda. Toto riešenie umožňovalo chrániť jej komponenty pred blatom a nečistotami. Na výstupnom hriadeli rozdeľovacej prevodovky alebo prevodovky bol umiestnený bubon a páka ručnej brzdy pomocou mechanického pohonu rozťahovala brzdové čeľuste. Tento systém bol mimoriadne spoľahlivý v náročných podmienkach, kde by klasické riešenie mohlo zlyhať.
Klasická mechanická ručná brzda
V osobných automobiloch dlhé roky dominoval mechanický lankový pohon parkovacej brzdy, ktorý rozťahoval čeľuste zadných bubnových brzdových mechanizmov. Páka presúvala lanká vedúce k zadným kolesám. Tam pákový mechanizmus, nezávisle od hydraulických valcov, rozvádzal čeľuste a pritláčal ich k pracovnému povrchu bubna. Tento systém bol jednoduchý a spoľahlivý, no vyžadoval pravidelnú údržbu a nastavovanie.

Foto: shutterstock.com/Capix Denan
Moderné elektronické riešenia
V súčasných automobiloch sa čoraz častejšie stretávame s elektronickou parkovacou brzdou (EPB). Namiesto klasickej páky je tu len malé tlačidlo na stredovej konzole. Tento systém využíva elektromotory, ktoré aktivujú brzdové mechanizmy na zadných kolesách. Medzi hlavné výhody elektronickej brzdy patrí úspora miesta v interiéri, automatická aktivácia pri vypnutí motora a presné dávkovanie brzdnej sily. Systém tiež umožňuje funkciu Auto Hold, ktorá automaticky drží vozidlo na mieste pri zastavení.
Výhody a nevýhody jednotlivých riešení
Klasická mechanická páka má svoje nesporné výhody – poskytuje vodičovi priamu spätnú väzbu, je spoľahlivá aj pri výpadku elektriny a umožňuje plynulé dávkovanie brzdnej sily, čo oceníte najmä pri núdzovom brzdení. Na druhej strane, elektronická brzda ponúka vyšší komfort, zaberá menej miesta a často poskytuje dodatočné bezpečnostné funkcie. Jej nevýhodou je závislosť od elektrickej energie a zložitejšia diagnostika prípadných porúch.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nastavenie ručnej brzdy. Ako nastaviť ručnú brzdu?
Elektronická ručná brzda môže zachrániť život! Viete, ako funguje?
Robíte to aj vy? Dve najdrahšie chyby vodičov s manuálom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.