08.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark).
Vnútro auta zaparkovaného na slnku sa dokáže veľmi rýchlo zohriať na extrémne teploty, ktoré môžu dosiahnuť až 60 °C. V takýchto podmienkach je pobyt v aute neznesiteľný a niektoré povrchy, najmä tmavé, môžu spôsobiť popáleniny. Našťastie existujú spôsoby, ako obmedziť prehrievanie interiéru. Ktoré z nich sú najúčinnejšie?

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
ADAC testoval rôzne riešenia
Inžinieri z technického centra ADAC v Landsbergu testovali sedem rôznych áut, pričom každé bolo vybavené iným typom ochrany proti prehrievaniu. Merali, ako sa mení teplota vo vnútri áut v závislosti od použitého riešenia. Výsledky ukázali, že nie všetky metódy sú rovnako účinné.
Folia na čelné sklo: Jednoduché a efektívne
Použitie reflexnej fólie na čelné sklo z vonkajšej strany sa ukázalo ako veľmi účinné. Teplota vo vnútri auta dosiahla 45 °C, čo je o 8 °C menej ako v aute bez akejkoľvek ochrany. Toto riešenie je jednoduché na použitie a poskytuje dobrú ochranu.
Plachta na auto: Najlepšia ochrana
Najlepším riešením bol tzv. „pologaráž“ – plachta, ktorá zakrýva všetky okná a strechu auta. V aute s touto ochranou bola nameraná teplota 43 °C, čo je o 10 °C menej ako v aute bez ochrany. Nevýhodou je však zložitejšia manipulácia pri nasadzovaní a skladaní plachty, najmä ak nemáte pomocníka.
Fólia zvnútra: Funguje, ale nie tak dobre
Reflexná fólia umiestnená na čelné sklo z vnútornej strany znížila teplotu vo vnútri auta na 49 °C. Hoci je toto riešenie menej účinné ako vonkajšia fólia, je jednoduché na použitie a stále poskytuje určitú ochranu.
Biely uterák: Jednoduché, ale málo účinné
Položenie bielej látky na palubnú dosku a volant znížilo teplotu vo vnútri auta len minimálne – na 50 °C. Výhodou však je, že chránené povrchy, ako napríklad volant, zostanú výrazne chladnejšie.
Tónované okná: Čiastočná ochrana
Tónované zadné okná alebo fólie na zadných sklách znížili teplotu vo vnútri auta len o 2 °C. Avšak povrchy v zadnej časti auta boli až o 9 °C chladnejšie, čo ocenia najmä deti sediace na zadných sedadlách. Na predných sklách však nie je povolené používať žiadne fólie.

Foto: shutterstock.com/isaravut
Ako rýchlo sa auto prehrieva?
Podľa meraní ADAC sa interiér auta stojaceho na slnku zahreje na maximálnu teplotu už za 60-70 minút. Po 50 minútach dosahuje teplota v oblasti hláv pasažierov 55 °C. Povrchy, ako volant alebo palubná doska, môžu dosiahnuť až 70 °C. Použitie ochranných pomôcok môže znížiť teplotu povrchov až o 25 °C.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motocyklové pneumatiky: Aká je ich skutočná životnosť a od čoho závisí?
Tragédia na Transfagarašskej ceste: Motocyklistu napadol medveď
Revolučný bezpečnostný postroj Thule Cappy ochráni vášho psa pri nehode
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.