03.07.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Southworks).
Nové vedecké štúdie odhalili, prečo sa mnohým ľuďom v elektromobiloch robí viac nevoľno ako v klasických autách so spaľovacím motorom. Hlavným vinníkom je rekuperačné brzdenie a absencia zvukových a vibračných signálov, na ktoré je náš mozog zvyknutý.

Foto: shutterstock.com/Southworks
Mozog potrebuje známe signály
Keď človek striedavo jazdí v elektrických a v autách so spaľovacím motorom, môže si všimnúť, že z jazdy v elektromobile mu je viac nevoľno. Nová štúdia potvrdzuje, že nejde o psychologický efekt, ale o skutočný fyzický problém súvisiaci s absenciou spaľovacieho motora.
William Emond, doktorand na Technologickej univerzite Belfort-Montbéliard vo Francúzsku, vysvetľuje: „Mozog nemá takú presnosť pri odhadovaní síl, pretože sa spolieha na predchádzajúce skúsenosti v autách s iným typom pohonu.“ Ľudia majú viac skúseností so spaľovacími autami, takže sa na ne adaptovali – so zvýšením otáčok motora mozog očakáva vyššiu rýchlosť pohybu.
Vibrácie majú kľúčovú úlohu
Jedna zo štúdií našla silné súvislosti medzi vibráciami, ktoré telo vníma cez sedačku, a závažnosťou kinetózy. Čím menej vibrácií, tím horšie je pre mozog si uvedomiť, že je v pohybe.
„Pokiaľ sme zvyknutí na cestovanie v autách so spaľovacím motorom, rozumieme pohybu auta na základe signálov, ako sú otáčky motora, vibrácie, točivý moment a podobne. Prvá jazda v elektromobile je pre mozog nové pohybové prostredie a musí sa adaptovať,“ dodáva Emond.
Rekuperačné brzdenie ako hlavný problém
Najproblematickejšie je rekuperačné brzdenie, ktoré znamená pomalšie spomaľovanie po dlhšiu dobu, než je bežné u áut so spaľovacím motorom. Podľa štúdie Univerzity vied a technológií v Hongkongu je práve rekuperačné brzdenie jedným z najvýznamnejších spúšťačov kinetózy.
Štúdia tiež ukázala, že čím silnejšie rekuperačné brzdenie, tým väčšia nevoľnosť. Príčinou kinetózy sú konfliktné informácie od vnútorného ucha, tela a očí o tom, ako sa človek pohybuje alebo nepohybuje.

Foto: shutterstock.com/New Africa
Ako funguje náš mozog pri pohybe
Podľa Emonda je kľúčové, či a ako presne predvídame, ako sa budeme vzápätí pohybovať. „Pokiaľ je odhadovaný alebo očakávaný pohyb odlišný od toho, čo sa skutočne deje,“ mozog to berie ako konfliktná situácia a pri dlhšom trvaní „môže byť prekročený prah spustenia autonómnych reakcií tela, ako sú symptómy kinetózy.“
„Keď prídete do nového pohybového prostredia, mozog sa potrebuje adaptovať, pretože nemá predchádzajúcu skúsenosť. To je tiež dôvod, prečo je takmer každému zle v nulovej gravitácii,“ vysvetľuje vedec.
Praktické riešenia problému
Ak nemôžete prestať jazdiť elektromobilom, čo by bolo krátkozraké vzhľadom na to, že ich bude na cestách čoraz viac, existuje niekoľko riešení:
Okamžitá pomoc:
- Pracujte s plynový pedálom veľmi jemne
- Pokiaľ to vozidlo umožňuje, obmedzte rekuperačné brzdenie na najnižšiu mieru
- Zvykajte si postupne na elektromobily
Technologické riešenia: Štúdie navrhujú riešenia na strane automobilov, ako sú umelé vibrácie sedačky, ktoré by napodobňovali jazdu v spaľovacom aute, alebo vizuálne vnemy pomocou displejov či adaptivného ambientného osvetlenia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik
Táto európska krajina je najlepšia pre život v dôchodku podľa najnovšej správy
Volkswagen čelí žalobe kvôli nadmernej spotrebe oleja v motoroch 2.0 TSI
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.