1.7.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Konstantin Kolosov)
Historicky boli ľaváci diskriminovaní – v stredovekej Európe bolo ľaváctvo považované za znamenie diabla, v 18. a 19. storočí boli deti za používanie ľavej ruky fyzicky trestané. Dnes sa situácia zmenila, ale automobilový svet je stále navrhnutý pre pravákov. Ľaváci za volantom čelia jedinečným výzvam – väčšina áut má riadiace páky a ovládacie prvky navrhnuté pre pravú ruku, čo môže viesť k vyššiemu počtu dopravných nehôd. Paradoxne sa však ľaváci učia jazdiť rýchlejšie – 57% z nich skladá vodičské skúšky na prvý krát oproti 47% pravákov.

Foto: shutterstock.com/Konstantin Kolosov
Historická diskriminácia ľavákov a jej dedičstvo
V stredovekej Európe bolo ľaváctvo považované za znamenie diabla. Samotné slovo „ľavý“ má v mnohých jazykoch negatívne konotácie – latinské „sinister“ pôvodne znamenalo ľavý, ale postupne získalo význam zlomyseľný alebo zlý.
V náboženskom kontexte bola pravá strana tradične spojovaná s dobrom a ľavá so zlom. V kresťanstve sa verilo, že pri poslednom súde pôjdu spravodliví po božej pravici, zatiaľ čo hriešnici budú odsúdení k ľavici. Tento symbolizmus hlboko ovplyvnil stredoveký pohľad na ľavákov.
18. a 19. storočie prinieslo systematickú snahu o nápravu ľavákov. Vo viktoriánskom Anglicku boli deti za používanie ľavej ruky fyzicky trestané. Tento prístup sa rozšíril do mnohých krajín sveta a jeho následky cítime dodnes.
Moderné výzvy ľavákov v automobilovom svete
Väčšina áut je konštruovaná pre pravákov – riadiaca páka, ovládacie prvky aj ergonómia interiéru sú navrhnuté s ohľadom na pravú ruku. Ľaváci tak často musia radenie vykonávať menej dominantnou rukou, čo môže byť najmä v začiatkoch náročnejšie.
U motocyklov alebo bicyklov môže byť rozmiestnenie pedálov a pák menej intuitívne pre ľavákov. Napríklad pri zastavení na motocykle musí ľavák vedome meniť stereotypy naučené podľa svojej dominantnej strany.
Ľaváci môžu mať spočiatku problém s koordináciou pohybov pri riadení, pretože mnoho úkonov vyžaduje spoluprácu oboch rúk v netypickom rozložení síl. Toto znevýhodnenie v bežnej premávke vyplýva z celospoločenského nastavenia techniky.

Foto: youtube.com/@TESTDRIVEFREAK
Prekvapivé výhody ľavákov za volantom
Podľa autoškôl (napr. AAA Driving School vo Veľkej Británii) sa zdá, že ľaváci sa učia voziť rýchlejšie ako praváci – 57% z nich skladá vodičské skúšky na prvý krát oproti 47% pravákov. Tento štatisticky významný rozdiel prekvapuje mnohých odborníkov.
Ľaváci bývajú všeobecne adaptabilnejší vďaka celoživotnému nutkaniu prispôsobovať sa svetu prispôsobenému pre pravákov. To im môže pomôcť lepšie zvládnuť nové situácie či krízové momenty za volantom.
V krajinách s pravostrannou premávkou má mnoho ľavákov dominantné oko bližšie ku stredu cesty, čo im uľahčuje míňanie protiidúcich vozidiel alebo predbiehanie – majú lepší výhľad do protismeru aj do spätného zrkadla vľavo.
Rizikové faktory a štatistiky nehôd
Niektoré štúdie (napríklad z Birminghamskej univerzity) ukazujú, že ľaváci majú o niečo vyšší počet dopravných nehôd ako praváci. Dôvodom je práve prispôsobovanie sa prostrediu a technike určenej pre väčšinu – teda pravákov.
Toto vyššie riziko súvisí s nevýhodami danou konštrukciou automobilového prostredia zameraného na väčšinovú populáciu. Ľaváci musia prekonať určité nevýhody dané technickým riešením vozidiel.
Zraniteľní účastníci cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti, ktorí sú ľaváci, môžu byť osobitne ohrození v dopravných situáciách navrhnutých pre pravákov.
Geografické rozdiely v zastúpení ľavákov
V ázijských kultúrach bol odpor k ľaváctvu ešte silnejší. V Číne a Japonsku bolo používanie ľavej ruky považované za spoločensky neprijateľné, najmä pri jedle a písaní. Tento kultúrny tlak viedol k tomu, že v týchto krajinách je dodnes percento ľavákov výrazne nižšie ako v západnom svete.
Tento kultúrny tlak sa prejavuje aj v automobilovom sektore – v krajinách s historicky vyšším tlakom na ľavákov môže byť ich prispôsobovanie sa automobilovej technike ešte náročnejšie.
Západné krajiny majú vyššie percento ľavákov, čo môže súvisieť s liberálnejším prístupom k individuálnym rozdielom v posledných desaťročiach.

Foto: shutterstock.com/ilikeyellow
Ergonomické prispôsobenia pre ľavákov
Niektorí výrobcovia automobilov začínajú uvažovať nad ergonomickými riešeniami pre ľavákov. Ide o nastaviteľné ovládacie prvky, symetrické usporiadanie tlačidiel alebo alternatívne umiestnenie riadiacej páky.
Športové autá niekedy ponúkajú konfigurácie s ovládacími prvkami na oboch stranách, čo ľavákom umožňuje efektívnejšie ovládanie vozidla. Tieto riešenia sú však stále zriedkavé a drahé.
Budúcnosť automobilového dizajnu môže priniesť viac inkluzívnych riešení, ktoré budú zohľadňovať potreby ako pravákov, tak ľavákov.
Odporúčania pre ľavákov za volantom
Ľaváci by si mali venovať extra pozornosť nácviku ovládania riadiacej páky pravou rukou. Postupné zvykanie si na túto koordináciu môže výrazne zlepšiť bezpečnosť ich jazdy.
Dôležité je aj uvedomenie si vlastnej dominantnej strany a možných slepých miest alebo nevýhod, ktoré z toho vyplývajú. Ľaváci by mali byť obzvlášť opatrní pri situáciách vyžadujúcich rýchle reakcie oboma rukami.
Pri výbere auta môžu ľaváci zvážiť modely s lepšou ergonómiou pre ich potreby alebo vozidlá s automatickou prevodovkou, ktorá eliminuje potrebu častého radenia.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako dlho trvá premlčacia lehota dopravného priestupku?
V tejto krajine môžete dostať pokutu za nosenie slnečných okuliarov. Pokuta je viac ako 5 000 EUR.
Sú bezpečnostné pásy pre cestujúcich na zadných sedadlách povinné?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.