30.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lane V. Erickson).
Zatiaľ čo autá z 90. rokov mali obrovské sklené plochy a tenké stĺpiky, moderné SUV sú úplne iné. Dnešné vozidlá majú menšie okná a hrubšie stĺpiky, ktoré zakrývajú výhľad. Hoci to môže byť bezpečnejšie pre posádku, vodič vidí menej, čo zvyšuje riziko nehôd.

Foto: shutterstock.com/Lane V. Erickson
Ako sa zmenili autá za posledné desaťročia
V 90. rokoch mali osobné autá často obrovské sklené plochy a tenké stĺpiky strechy. Moderné SUV predstavujú úplne iný prístup k dizajnu. Okná dnešných áut sú všeobecne oveľa menšie, zatiaľ čo stĺpiky strechy zakrývajú väčšiu časť výhľadu.
Tento trend môže potenciálne urobiť auto bezpečnejšie pre ľudí vo vozidle. Zároveň však vodič vidí menej zo svojho okolia, čo predstavuje riziko nehody.
Šokujúce výsledky výskumu IIHS
Americký Inštitút pre bezpečnosť na cestách (IIHS) nedávno publikoval výskum o tom, ako sa zväčšil mŕtvy uhol moderných áut v porovnaní s 90. rokmi. V štúdii porovnávali vozidlá z roku 1997 s ich modernými verziami.
Testovali Chevrolet Suburban, Ford F-150, Honda Accord, Honda CR-V, Jeep Grand Cherokee a Toyota Camry. Výsledky sú alarmujúce.
Honda CR-V stratila dve tretiny výhľadu
V starej Honda CR-V videl vodič 68 percent kruhovej oblasti s priemerom 10 metrov okolo auta. Moderná CR-V dosiahla iba 28 percent. To znamená pokles o viac ako polovicu.
Chevrolet Suburban dopadol podobne katastrofálne. Starý model umožňoval vodiči vidieť 56 percent okolia, nový iba 28 percent. Takmer identický výsledok ako u Honda CR-V.
Niektoré modely si udržali lepší výhľad
Nie všetky modely zaznamenali dramatické zhoršenie. Honda Accord klesla z 65 percent na 60 percent za celé desaťročia. Toyota Camry dokonca obstála najlepšie – pokles zo 61 percent na 57 percent predstavuje iba 4-percentný rozdiel.
Rastúci počet obetí medzi chodcami
Americké štatistiky jasne ukazujú, že čoraz viac chodcov a cyklistov zomiera pri dopravných nehodách. Od roku 1997 do 2023 vzrástol počet smrteľných zrážok s chodcami o 37 percent.
Počet smrteľných nehôd cyklistov stúpol ešte dramatickejšie – o 42 percent. Logicky sa ponúka predpoklad, že väčší mŕtvy uhol moderných áut súvisí so zhoršujúcimi sa štatistikami.

Foto: shutterstock.com/Victoria OM
Väčšie autá spôsobujú viac smrteľných nehôd
Túto teóriu podporuje aj fakt, že väčšie a hranatejšie autá spôsobujú viac smrteľných nehôd s chodcami ako menšie vozidlá. Moderné SUV a pick-upy tak predstavujú dvojité riziko – horšiu viditeľnosť pre vodiča a väčšie nebezpečenstvo pre chodcov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy
Odporúčané články:
Prečo vaše auto nenaštartuje? Najčastejšie príčiny a jednoduché riešenia
Toto sú najrušnejšie turistické destinácie v Európe: Zakynthos drví konkurenciu
Prečo je oprava nových áut náročnejšia? Mechanici odhaľujú pravdu o moderných vozidlách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.