28.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Alones).
Je jasné, že keď je zapnutá klimatizácia, okná automobilu musia byť zatvorené – inak zapnutá klimatizácia nemá zmysel. Vodiči tiež vedia, že jazda so zatvorenými oknami je takmer nemožná. Od týchto pravidiel sú však výnimky. Keď sadáme do auta, ktorý po dlhšom státí na slnku je rozhorúčené ako pec, treba klimatizácii (a sebe) nejako pomôcť.

Foto: shutterstock.com/Alones
Klimatizácia zaberie, ale pomaly
Teplota vo vnútri automobilu stojaceho na slnku rýchlo dosahuje takú úroveň, že keby sme do neho zatvorili človeka alebo zviera, mohlo by sa to rýchlo zle skončiť. Teplota vo vnútri auta stojaceho na slnku závisí od mnohých vecí, vrátane farby karosérie – biele auto sa nahreje pomalšie, tmavé rýchlejšie.
Jedno je však isté: ak sa vnútro nahrialo na 50-60°C, po vstupe do auta ho chceme schladiť čo najrýchlejšie. Ak si sadneme do auta a zapneme motor, potrvá niekoľko minút, kým sa teplota vnútra zníži natoľko, že podmienky sa stanú znesiteľnými.
Trik prvý: otvor okná
Aby sme rýchlo schladili rozhorúčené vnútro automobilu, hneď po vstupe do auta pootvor všetky okná. Oplatí sa vyraziť čo najrýchlejšie, aby sme sa čo najkratšie trápili. Stačí niekoľko sekúnd, možno minúta jazdy s pootvorenými oknami, aby sa horúci vzduch dostal von.
Napriek otvoreným oknám sa nevyplatí vypínať klimatizáciu – nech už funguje – aspoň sa sama ochladí a pripraví sa na prácu.
Trik druhý: zatvor okná, zapni vnútorný obeh
Je jasné: aj pri pootvorených oknách v horúci deň bude v automobile príliš teplo. Preto keď pohyb auta spôsobí, že rozhorúčený vzduch opustí naše auto, môžeme zatvoriť okná. Teraz začína fungovať klimatizácia, ale môžeme jej trochu pomôcť.
Ak spustíme vnútorný obeh vzduchu, vnútro sa ochladí výrazne rýchlejšie ako normálne. Klimatizácia tak nebude chladiť horúci vzduch zvonka, ale bude recyklovať už čiastočne ochladený vzduch vo vnútri.
Pamätaj si otvoriť obeh vzduchu najneskôr po niekoľkých minútach
Hoci v horúci deň pri vnútornom obehu vzduchu sa nezačnú zaparovať okná zvnútra, alebo sa to aspoň nestane rýchlo, aj tak po niekoľkých minútach treba prepnúť systém vetrania v aute na štandardný režim.
V tejto fáze je však v automobile už natoľko znesiteľná teplota, že nemusíme ďalej urýchľovať chladenie.
Jazdíš po meste?
To je dôležité najmä na krátkych trasách: nemali by sme chladiť vnútro automobilu príliš silno, aby sme neprechladli. Ak ochladíme vnútro automobilu na 19°C a vyjdeme von, kde panuje teplota 35-40°C, určite prechladneme.
To nie je preháňanie, takto to funguje. Znamená to, že v čase horúčav, keď jazdíme v meste na krátkych trasách, si nemôžeme dovoliť plne komfortnú teplotu v automobile.

Foto: shutterstock.com/DimaBerlin
Trik tretí: na dlhšej ceste sa postaraj o tepelný komfort
Trochu inak vyzerá situácia počas dlhších ciest, keď je veľmi dôležitý komfort jazdy – vrátane tepelného komfortu. Pri nastupovaní do automobilu na dve hodiny alebo dlhšie môžeme, ba dokonca máme nastaviť teplotu vnútra tak, ako máme radi – hoci aj na 22°C.
Aby sme neprechladli, treba však urobiť všetko tak, aby sme sa nevystavili tepelnému šoku pri vystupovaní z auta. Preto predtým, ako dorazíme do cieľa alebo sa zastavíme na prestávku, mali by sme postupne zvyšovať teplotu vo vnútri auta, aby nebola nižšia o viac ako 8 -10°C ako vonku.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tlačidlo Start-Stop nereaguje? Expert radí, čo robiť pri poruche
Môžete zostať v aute počas búrky? Pravda o údere blesku vás prekvapí
Vodiči pozor: Podvodníci sa vracajú k metóde „na spätné zrkadlo“ s kameňom a kriedou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.