24.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Radim Salsa).
Samospráva Dolného Sliezska zvažuje výstavbu železničného tunela pod najvyššou horou Krkonoš. Tunel by mal spojiť Karpacz s českým strediskom Pec pod Sněžkou a skrátiť cestu z 40 na 15 kilometrov.

Foto: shutterstock.com/Radim Salsa
Návrat vlakov po 25 rokoch
Vlaky sa do Karpacza vrátili začiatkom tohto mesiaca po 25-ročnej prestávke. Vedenie samosprávy Dolného Sliezska chce ísť ešte ďalej a predĺžiť železničnú trať až do Česka.
Problém je však v tom, že v ceste stojí Sněžka a ďalšie vrcholy Krkonoš. Preto sa uvažuje o železničnom tuneli, ktorý by sa vyrazil pod najväčšou horou regiónu.
Spojenie s českým strediskom
Zrevitalizovaná železničná trať sa končí v Karpaczi, ktorý je obklopený masívnymi horami Krkonoš. Najväčším masívom je Sněžka a práve pod ňou sa uvažuje o výstavbe nového železničného tunela.
Ten by zabezpečil spojenie vlakov s Českom, konkrétne s českým strediskom Pec pod Sněžkou, ktoré sa nachádza na druhej strane hory.
Nie je to nový nápad
Samotný nápad nie je nový, pretože vyrazenie tunela pod Sněžkou sa uvažovalo už v minulosti. Súčasné vedenie samosprávy Dolného Sliezska tvrdí, že taká investícia je možná a určite sa na to nájdu peniaze, hoci nepôjde o malé sumy.
„Dorazili sme do Karpacza, ale koľaje sa nemôžu končiť, túto horu treba prekonať. Pár miliárd zlotých a sme na druhej strane. Finančné prostriedky si myslím, že sa nájdu,“ uviedol Paweł Gancarz citovaný serverom NaKolei.pl.
Investícia za miliardy
Masív Sněžky predstavuje náročný terén. Navyše sa nachádza na území Krkonošského národného parku, čo tiež vytvára problémy.
„Nie sú veci nemožné. Hovorí sa, že tí, čo chcú, môžu hory prenášať. My nechceme preniesť. Chceme sa cez horu prevŕtať. Musíme nájsť spôsob a budeme ho hľadať,“ povedal Michał Rado, šéf dozoru železníc a infraštruktúry na Dolnom Sliezsku.
Porovnanie s inými projektmi
Odhaduje sa, že výstavba takej investície bude stáť výrazne viac ako súčasne razený železničný tunel pod Pisarzową, ktorý bude dlhý necelé 4 kilometre a pohltí 750 miliónov zlotých (približne 175,42 miliónov eur).
V prípade tunela pod Sněžkou sa náklady odhadujú na niekoľko miliárd zlotých.

Foto: shutterstock.com/David Jancik
Výrazné skrátenie cesty
Železničný tunel pod Sněžkou umožní výrazné skrátenie cesty z Karpacza do Pec pod Sněžkou . V súčasnosti sa tam možno dostať autom, prekonajúc 40-kilometrovú cestu, čo trvá približne 45 minút.
V skutočnosti obe mestá v priamej vzdialenosti delí len 15 kilometrov. Tunel by tak mohol dramaticky zmeniť dopravnú dostupnosť tohto turistického regiónu.
Environmentálne výzvy
Projekt bude musieť čeliť environmentálnym obavám, keďže sa nachádza v chránenom území národného parku. Bude potrebné nájsť rovnováhu medzi rozvojom infraštruktúry a ochranou prírody.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zázračná metóda 4-7-8: Zaspíte za dve minúty aj v posteli či lietadle
Turistický raj sa mení na nočnú moru: Ibizu zaplavili obrovské hady
Pred 60 rokmi prestali po Karlovom moste jazdiť autá. Most prežil všetko
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.