24.06.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/cowardlion).
Európske automobilky volajú po vytvorení novej kategórie lacných elektromobilov podobné japonským Kei autám. Šéfovia Stellantisu a Renaultu tvrdia, že prísne regulácie zničili segment dostupných vozidiel a Európa potrebuje menej regulovanú kategóriu E-Car pre mestskú dopravu.

Foto: shutterstock.com/cowardlion
Japonský model ako inšpirácia
V Japonsku sú najpredávanejšou kategóriou vozidiel lacné modely Kei, ktoré tvoria až 40 percent celého trhu. Tieto autá majú síce obmedzenia na maximálnu veľkosť a objem motora, ale výmenou za to dostávajú voľnejšie pravidlá vlastníctva, rôzne zľavy na mýtnom a celkovo nižšiu cenu.
Práve tento model by sa podľa európskych automobiliek mal stať inšpiráciou pre starý kontinent. Manažéri Stellantisu a Renaultu navrhujú, aby Európska únia pozmenila pravidlá tak, aby bolo opäť možné vyrábať lacné malé vozidlá.
Dramatický úpadok dostupných áut
Situácia s lacnými autami v Európe je alarmujúca. Modely s cenou pod 15-tisíc eur zažili v posledných rokoch obrovský úpadok. Zatiaľ čo sa ich ešte pred pár rokmi predávalo až milión kusov ročne, dnes je to len okolo 100-tisíc vozidiel.
Hlavnou príčinou tohto kolapsu sú pribúdajúce regulácie, ktoré donútili automobilky namontovať do najmenších vozidiel desiatky rôznych asistentov. Postaviť lacné malé auto dnes nedáva zmysel, pretože vzhľadom na očakávanú nízku cenu na nich takmer nie je marža.
Regulačná záťaž dusí inovácie
John Elkann, predseda predstavenstva Stellantisu, upozornil na dramatickú situáciu. Do roku 2030 sa musia automobilky pripraviť na približne 120 nových regulácií. Táto byrokracia má devastujúci vplyv na vývoj.
„Keď sa pozriete na náš vývojársky tím, asi 25 percent ľudí sa tam musí venovať len vyhoveniu všetkým reguláciám,“ vysvetlil Elkann. Práve preto navrhuje vytvorenie kategórie E-Car – kompaktných lacných elektromobilov, na ktoré by sa vzťahovalo menej regulácií.
Bývalý šéf Renaultu podporuje zmenu
Podobný názor zastával aj bývalý šéf Renaultu Luca de Meo. Ten vyzval krajiny ako Francúzsko, Španielsko a Taliansko, aby sa ujali vedenia v obnove slabnúceho segmentu malých vozidiel.
„Jazdiť každý deň v elektrickom vozidle vážiacom 2,5 tony je jasný ekologický nezmysel,“ povedal de Meo a vyzval k masovému rozvoju malých áut pre mestskú dopravu a doručovanie na poslednú míľu.

Foto: shutterstock.com/Dizfoto
Čínsky vzor ukazuje cestu
De Meo požaduje diferencovanú reguláciu pre menšie autá. Existuje príliš veľa pravidiel navrhnutých pre väčšie a drahšie vozidlá, čo znamená, že automobilky nemôžu vyrábať menšie autá za prijateľných podmienok ziskovosti.
V Číne sú podobné vozidlá veľmi populárne. Malé mestské elektromobily sa tam dajú kúpiť aj za menej ako 4-tisíc eur. Takéto ceny by mohli byť realitou aj v Európe, ak by únia vypočula volanie po lacnejších autách.
Ak by sa tak stalo, mohli by sme sa dočkať menších elektromobilov s menším počtom povinných asistentov a ďalšími ústupkami. Určite by išlo o malé mestské autá s malými batériami a pravdepodobne aj s niektorými ďalšími obmedzeniami.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rastúce rozmery áut ohrozujú chodcov: Aktivisti žiadajú obmedzenia od EÚ
Čínsky maglev prekonal bariéry: Nový svetový rekord 650 km/h
Honda pripravuje nové elektrické mestské auto: Lacné a zábavné na jazdu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.